+31(0) 38 426 84 60
info@datainside.nl
  • Diensten
    • Methode
      • Verkenningsfase
      • Bouw- en implementatiefase
      • Leer- en testfase
      • Veranker het leren
    • Inzichten via dashboards
      • Dashboards
      • Analyses
      • Doelgroepprofielen
    • Campagneondersteuning
    • Training, begeleiding en detachering
    • Benchmark en markttrends
  • Over ons
    • Wie zijn we
    • Data Inside team
    • Onze klanten
    • Kennisnetwerk
      • Introductie
      • Kennispartners
        • Nassau
        • Trybes
        • Christal
        • Mailtraffic
      • Adviesteam
        • Jacqueline Brens
        • Patrick van Roest
        • Egbert van Put
        • Mark van Hemert
    • Vacatures
  • Nieuws
    • Blogs
    • Ontvang de Nieuwsbrief
  • Events
  • Contact

Maatwerkanalyse

Posted on 9 april 2024

Is het verstandig om gewone donateurs te converteren naar periodiek schenkers? Over deze vraag waren we in gesprek met Wakker Dier. Als iemand een periodieke schenkingsovereenkomst afsluit, zal die waarschijnlijk geen losse giften meer gaan geven. Weegt dat wel op tegen het bedrag wat iemand in die overeenkomst afspreekt?

Met deze vragen zijn we een analyse gaan doen op de donateursbase van Wakker Dier. We hebben gekeken naar hun huidige donateurs met een periodieke schenkingsovereenkomst (PSO) en hebben een controlegroep van vergelijkbare donateurs daartegen afgezet.

In onderstaande grafiek geven we de totale inkomsten op donateurs-niveau weer. Het gedrag voor het aangaan van de periodieke schenking was in beiden groepen gelijk (daar is de controlegroep op geselecteerd), maar zodra de periodieke schenking wordt aangegaan, zie je meteen dat de inkomsten veel harder beginnen te stijgen.

Wat blijkt? PSO-gevers gaan gemiddeld tot bijna 4x zoveel geven dan de vergelijkbare gewone donateurs. De verhoging die zij aangaan in de periodieke schenking is veel hoger dan eventuele losse giften die een normale donateur zou doen naast zijn of haar toezegging.

Dit inzicht helpt Wakker Dier om nu onderbouwd keuzes te maken op het gebied van PSO’s:

“Van de analyse hebben we kunnen leren dat het werven van periodieke schenkovereenkomsten een serieuze plek in het upgrade- en behoudsprogramma verdient! Eerder moesten we op basis van intuïtie en grove schattingen bepalen hoeveel tijd en moeite we daarin moesten steken, maar de cijfers laten nu duidelijk zien dat het een goede strategie is.” geven  Marilou Phielix (senior fondsenwerver) en Michaël van Caspel (fondsenwerver) van Wakker Dier aan.

Is alles dan goud? Niet helemaal, in de analyse bij Wakker Dier is nog wel een kanttekening te maken. In het verleden is door hen vooral door middel van DM ingelicht omtrent periodieke schenkingsovereenkomsten. De donateurs die een periodieke schenkingsovereenkomst aan zijn gegaan zijn daarmee meer intrinsiek gemotiveerd, dan bijvoorbeeld donateurs die via TM zouden zijn benaderd. Dit kan het grote verschil voor een deel verklaren, en zou betekenen dat nu een forse inzet via bijvoorbeeld TM niet dezelfde type stijging veroorzaakt.

“Het grote voordeel van Data Inside is dat ze met een fondsenwervend oog naar de analyses kijken en steeds teruggrijpen naar de achterliggende vraag. Zo voorkom je dat je in een web van deep dive-data belandt waarmee je uiteindelijk veel feiten boven water krijgt, maar niet je hoofdvraag beantwoordt. En dat de analyse in het dashboard wordt gezet zorgt ervoor dat het op je netvlies blijft.” – Marilou Phielix & Michaël van Caspel

Rekening houdend met de kanttekeningen, is het verstandig om gewone donateurs te converteren naar periodiek schenkers? Dit zou zeker een goede manier zijn om je inkomsten te verhogen, omdat de donateur gemiddeld significant meer gaat geven dan deze zou doen met losse giften.

Ben jij ook benieuwd hoe dat zit bij jou donateurs? En wil je eens verder sparren over het inzetten op periodiek schenken? Neem dan contact met ons op!

Loop je juist met een hele andere analysevraag rond? We denken graag mee.

Contact

Lees meer

Nominaties ‘Datagedreven Fondsenwervers 2025’

7 dagen geleden

Succesvol migreren naar een nieuw CRM-systeem: 8 tips uit de praktijk

4 weken geleden

Versterk je F2F-programma dankzij data

1 maand geleden

Hoe data je telemarketing versterkt

5 maanden geleden
Vorig bericht
Maandelijks vragenuurtje
Volgend bericht
Het Face-to-Face dashboard is weer up-to-date!

Recente berichten

  • Nominaties ‘Datagedreven Fondsenwervers 2025’ 9 juli 2025
  • Succesvol migreren naar een nieuw CRM-systeem: 8 tips uit de praktijk 16 juni 2025
  • Versterk je F2F-programma dankzij data 4 juni 2025
  • Hoe data je telemarketing versterkt 5 februari 2025
  • Hoe je data gebruikt als de sleutel tot succesvolle fondsenwerving in 2025 16 januari 2025

Categorieën

  • Klantochtenden (5)
  • Nieuws (52)
  • Workshops / seminars / beurzen (12)

Betere keuzes

Data Inside helpt je om betere keuzes te maken. Dat doen we door jouw campagnes met behulp van data efficiënter te maken. Daarvoor leveren we een aantal diensten zoals dashboards en maatwerk waarbij je via enkele muisklikken inzichten in de effectiviteit van je fondsenwerving krijgt. Samen met ons ervaren adviesteam en vooraanstaande kennispartners, vertalen we de inzichten naar structurele verbeteringen.

Het laatste nieuws

  • Nominaties ‘Datagedreven Fondsenwervers 2025’
  • Succesvol migreren naar een nieuw CRM-systeem: 8 tips uit de praktijk
  • Versterk je F2F-programma dankzij data
  • Hoe data je telemarketing versterkt
  • Hoe je data gebruikt als de sleutel tot succesvolle fondsenwerving in 2025

Contact met ons opnemen

info@datainside.nl
+31(0) 38 426 84 60
Zuiderzeelaan 35, 8017 JV Zwolle
Logo Data Inside

© 2024 Data Inside | Zuiderzeelaan 35, 8017 JV Zwolle | (038) 4268460

  • Home
  • Privacy statement
  • Algemene voorwaarden
  • FAQ
  • Contact