Benieuwd hoe en door wie Data Inside is ontstaan? Leer onze oprichters kennen in dit diepte-interview. Wist je bijvoorbeeld dat het idee voor Data Inside in twee zomerdagen is ontstaan op een boot? Daarna zijn ze letterlijk in het diepe gesprongen.
Ze stellen elkaar eerst aan je voor:
Introductie
Frank: ‘Arné is opgegroeid in Deventer en woont in Zwolle. Hij heeft twee kinderen. Hij is sportief en daagt zichzelf daarin graag uit. Hij wil eeuwig jong blijven, haha, dat is natuurlijk een grapje. Daarnaast houdt hij van eerlijkheid, is ambitieus en werkt graag samen met mensen aan hun doelen.
Van oorsprong komt Arné uit de grafische sector qua kennis, kunde en netwerk. Daarna is hij Account Director geweest bij een bureau voor goede doelen Ook is hij fondsenwerver geweest, waarna hij uiteindelijk gestart is met zijn eigen bureau Mailtraffic.’
Arné: ‘Frank is een echte Brabander, een Bourgondiër. Hij houdt ervan om veel mensen om zich heen te hebben. Hij is een mensenmens en ook echt een familiemens. Dat is voor Frank een belangrijke basis. Hij hecht daarnaast veel waarde aan zijn geloof, waar hij veel steun uit haalt. Mooi aan hem is dat hij niet oordelend is naar mensen met andere overtuigingen.
Verder fietst Frank heel veel. Als hij ergens zakelijk heen gaat, gaat die achter in de auto, zodat hij altijd de kans grijpt om een rondje te fietsen.’
Frank: ‘Ja, die sportieve indruk wil ik wel wekken, haha.’
Arné: ‘In zijn werk is hij erg doelgericht. Als hij een doel heeft, dan moet dat ook gehaald worden. Hij kan goed mensen betrekken en hen een eigen podium geven. Dit doet hij niet alleen bij mensen binnen Christal of Data Inside, maar ook bij andere ondernemers.
Frank werkt vanuit vertrouwen, hij is van nature heel optimistisch en ook vrolijk in het contact met mensen. Maar hij is ook iemand die veel nadenkt over wie hij is, of hij het goed doet, waar hij naartoe moet en wat zijn waarden zijn.’
Frank en Arné kenden elkaar nog helemaal niet zo goed toen ze met elkaar in zee gingen.
Frank: ‘We hebben elkaar voor het eerst ontmoet toen ik bij Vrienden van de Hoop werkte en we met Mailtraffic wilden samenwerken. We hadden een erg leuk gesprek maar er was te weinig basis om samen te werken omdat de Hoop een eigen drukkerij had. Daarna hebben we elkaar bijna tien jaar niet gezien.’
We raakten in gesprek en hadden eigenlijk gelijk weer een klik”
Ontmoeting Frank en Arne
Na al die jaren kwamen ze elkaar weer tegen in Zwolle, bij een presentatie.
Arné: ‘We wisten dat papieren Direct Mail uiteindelijk minder zou worden. Dus waren we altijd al op zoek naar hoe we iets anders konden opbouwen. Onze klanten gaven aan dat er behoefte was aan meer inzicht in data. Daarom hebben we Edwin als eerste data analist bij Mailtraffic aangenomen. Het was wel even wennen om data-analyse van de grond te krijgen. Deels omdat het nieuw was, deels omdat we dagelijks al druk waren met reguliere opdrachten die altijd voorrang kregen. Met Chantal, die bij Christal werkt, hebben we in die tijd ook een data-analyse gedaan waarbij we trends in telemarketing van de afgelopen vijf jaar onderzochten.’
Bij de presentatie van de trends in telemarketing werd ook Frank voorgesteld als de nieuwe directeur van Christal. Na de presentatie raakten Arné en Frank aan de praat.
Arné: ‘We raakten in gesprek en hadden eigenlijk gelijk weer een klik. Mede doordat ik tegen een halve burn-out aanzat, en Frank dat ook heeft gehad. We spraken erover: hoe doe je dat nou, die balans tussen privé en werk, omdat je als eigenaar toch altijd “aan” staat.’
Ook op werkgebied merkten ze dat ze tegen dezelfde dingen aanliepen:
Arné: ‘Frank zei dat bij veel telemarketingcampagnes fondsenwervers soms geen goed idee hebben wat het rendement is en wat een goede selectie is. Dat gebeurt dan op onderbuikgevoel. Dat herkende ik ook met Direct Mail. Dus daar wilden we allebei graag fondsenwervers mee helpen.
Frank: ‘We zagen het knelpunt in de markt en in onze eigen bedrijven. Er was nog helemaal niets rondom data voor de markt. Dus daar zagen we allebei een kans!’
Arné: ‘Ja, het kwam ook wel voort uit een soort ergernis dat er soms geld werd uitgegeven aan campagnes die de klant nooit zou terugverdienen en je de klant er niet van kon weerhouden. Nu met data inzichten helpen we klanten iedere euro verantwoord te besteden. Dat geeft een goed gevoel.’
We kenden elkaar toen nog niet zo goed, maar Frank kwam met z’n zwembroek in de hand aanlopen.”
Het begin van Data Inside
In de zomer van 2016 hebben Frank en Arné een middag op een boot doorgebracht om ideeën uit te wisselen. De dag erna besloten we samen een bedrijf te starten.
Arné: ‘Ja, een grappig feitje daarover, haha. Op die dag was het echt bloedheet, dus je kreeg echt zin om in het water te springen. We kenden elkaar toen nog niet zo goed, maar Frank kwam met z’n zwembroek in de hand aanlopen.’
Frank: ‘Dat vond ik logisch, als je naar een boot gaat en het is warm, dan neem je een zwembroek mee!’
Arné: ‘Ja, dat was heel komisch, dus we zijn toen ook echt het water in gesprongen.’
Frank: ‘We zijn letterlijk in het diepe gesprongen! We voelden ons al gauw vertrouwd bij elkaar.’
Het begin van Data Inside was geboren.
Arné: ‘Het was vrij snel besloten. We hebben gezegd: jij hebt Chantal hier, met loyaliteit meten en managen, en ik heb Edwin, met veel data-inzichten. Niet met zware berekeningen dus.’
Frank: ‘Normaal zou zoiets waarschijnlijk snel mislukken, want als je samen een bedrijf hebt, dan krijg je opeens heel veel met elkaar te maken. Je moet elkaar veel gunnen en ruimte voor elkaar maken.’
Het heeft daardoor ook echt weleens geknald tussen ons, maar dat zorgde er juist voor dat we daarna beter met elkaar konden opschieten.” – Arné
Arné: ‘Maar het kon want we geloofden er allebei heel erg in. We hebben dus ook niet heel strakke afspraken gemaakt. Maar we hebben geleerd dat als we gewoon eerlijk tegen elkaar zijn, ook al is het soms niet leuk, dat dit altijd leidt tot betere verhoudingen. Het heeft daardoor ook echt weleens geknald tussen ons, maar dat zorgde er juist voor dat we daarna beter met elkaar konden opschieten.’
Frank: ‘Ja, we hebben veel respect voor elkaar. We zijn allebei doelgericht en we snappen de markt. Qua karakterstructuur verschillen we, maar omdat we veel respect voor elkaar hebben, is er ook ruimte voor de ander om zichzelf te zijn. Dat is wel heel gaaf. En we hebben veel van elkaar geleerd. Ik heb van Arné ontzettend veel geleerd. Samenwerken voelt soms als een soort managementcursus.’
Arné: ‘We hadden gewoon vertrouwen in wat we deden, dat er behoefte aan was. En voor de rest is het ook gewoon durven. Als je gelooft in wat je doet, is het niet eng.’
Frank: ‘En ik vond het ook heel leuk. Het geeft ook veel plezier.’
Op die boottocht dachten ze zelfs al na over een extra teamlid. Arné had iemand op LinkedIn gezien die hij graag wilde benaderen. Hij vroeg aan Frank of hij kon raden wie hij in gedachten had. Frank is christen en vroeg in gedachten ter plekke aan God dat, als het zo moest zijn, Hij die naam in zijn gedachten zou brengen.
Frank: ‘Toen kwam Imert in me op. Arné viel bijna uit de boot toen ik dat zei. Dat was voor mij ook bizar, want ik had Imert al jaren niet meer gesproken.’
Arné heeft Imert gelijk een berichtje gestuurd (juni 2016).
Frank: ‘Imert was niet echt op zoek, maar na een hernieuwde kennismaking die zomer is hij toch bij ons komen werken, nog voordat Data Inside echt bestond. Dat was in november 2016, en Data Inside bestaat sinds december 2016 officieel.’
Data Inside uit de startblokken
Data Inside is eerst begonnen met het doen van data-analyses voor klanten. Maar alleen al het ordenen van data kostte enorm veel tijd.
Arné: ‘Dat frustreerde me enorm. Ik wilde graag een uniforme plek hebben waar we de data in konden gieten. Imert kende Kars, een oud-collega. En Kars kende weer andere mensen die we qua expertise nodig hadden. Samen hebben ze uiteindelijk een datamodel voor ons gebouwd, dat als het DataWareHouse fungeert. Kars onderhoudt dat nog steeds.’
‘Kars gaf aan dat ze ongeveer 200 uur nodig. Uiteindelijk heeft het dus bijna een jaar gekost waarin we nog nauwelijks omzet hadden, dus dat was best even slikken. Kars zei toen: “Ik vind het ontzettend moedig van jullie dat jullie, terwijl je nog bijna niets hebt, ons vrij spel gaven om zoveel uren te besteden aan de basis. Dat maak ik niet vaak mee.”
Daarmee hebben we wel een hele goede basis gelegd.’
Lees verder onder de afbeelding.
Data Inside was aan het begin niet winstgevend. Beide oprichters hebben er veel geld en energie in gestoken.
Frank: ‘We konden gelukkig wat klanten meenemen vanuit Mailtraffic, maar als je gelijk drie mensen in dienst hebt, dan heb je ook echt veel kosten. Dus de eerste paar jaar hebben we vooral veel geld en tijd in het bedrijf gestoken.’
Arné: ‘We hebben heel lang niet op winst gestuurd, en dus ook geen winst gedraaid. Daarmee hebben we ook dingen laten liggen. Maar aan de andere kant hebben we met deze instelling wel een goed en stabiel bedrijf kunnen neerzetten.’
Frank: ‘Ik had vooral de wens dat de sector meer vanuit data zou gaan denken en werken. Om uiteindelijk meer geld over te houden voor hun projecten, want daar gaat het uiteindelijk om.’
Na Imert werd ook Anne aangenomen, die toen nog als agent bij Christal werkte. Anne kende Marijn, die ook naast zijn studie bij Data Inside kwam werken, en Marijn kende weer Jorein. Voor hem gold hetzelfde.
Arné: ‘Personeel zorgt voor personeel. We geloven ook echt in jong talent. Jonge hoogopgeleide mensen leren echt razendsnel.’
Uitdagingen en leren van elkaar
Een bedrijf samen opzetten gaat natuurlijk niet zonder slag of stoot. Ook zijn ze tegen obstakels aangelopen. Zo waren ze aan het begin erg gefocust op loyaliteit, maar na anderhalf jaar zijn ze daarmee gestopt, omdat het niet rendabel bleek.
Arné: ‘Dat kwam ook doordat we samenwerkten met een Amerikaans bedrijf. Hun instelling was het tegenovergestelde dan die van ons. Bij hen stond het verdienmodel voorop, en de grootste taartpunt moest altijd voor henzelf zijn.’
Frank: ‘Zo hebben we wel geleerd waar je wel en niet tijd en energie in moet steken.’
Arné: ‘Soms is het nog niet de tijd voor een bepaald onderwerp. We gaan nu namelijk opnieuw starten met loyaliteit vanuit donor journeys. Dus het gaat nu alsnog een rol spelen maar nu op een manier zodat het goed is voor de klant.’
Frank: ‘Dan komt het cirkeltje weer rond.’
Maar juist door die momenten hebben ze elkaar heel goed leren kennen en veel van elkaar geleerd.
‘Concurrenten zag ik echt als concurrenten, dus daar ging ik niet mee in gesprek. Van Frank heb ik geleerd dat samenwerken juist veel kan opleveren – Arné
‘Door Arné heb ik echt geleerd me uit te spreken – Frank
Arné: ‘Concurrenten zag ik echt als concurrenten, dus daar ging ik niet mee in gesprek. Van Frank heb ik geleerd dat samenwerken juist veel kan opleveren. Bij het initiatief “Mijn Eenmalige Gift” had ik bijvoorbeeld nooit zo goed kunnen samenwerken met de markt inclusief andere bureaus als ik Frank niet had gekend.’
Frank: ‘Door Arné heb ik echt geleerd me uit te spreken. Dat doet hij namelijk altijd. Als je voelt dat je iets moet zeggen, dan moet je over je eigen grenzen heen stappen en het benoemen. Om de lucht schoon te houden. Voor mij was dat echt oefenen, en dat kon bij Arné.’
Qua samenwerking vullen ze elkaar heel goed aan, wat hen een ijzersterk team maakt.
Arné: ‘Ik ben van eerst goed voorbereiden en dan pas iets laten zien, terwijl Frank eerder gewoon gaat en erop vertrouwt dat het wel goed komt.’
Frank: ‘Ik kan heel goed dingen starten, maar Arné maakt ze mooi. En af. En is eigenlijk nooit tevreden over de kwaliteit. Arné zegt weleens: “Ik heb dit en dit gezien. Dat moet nog even beter.” Dat vind ik dan wel irritant. En hij vindt het irritant dat ik te snel ben. Maar het vult elkaar juist goed aan, en daarom kunnen we dat van elkaar hebben.’