Duurzame verandering in het leven van mensen in nood: dat is waar Dorcas zich sterk voor maakt. In 14 landen weten zij jaarlijks een miljoen mensen te bereiken, mede dankzij hun betrokken donateurs. Om dat belangrijke werk te kunnen blijven doen, is Dorcas de afgelopen tijd hard bezig om hun fondsenwervende programma verder te versterken. Een belangrijk aandachtspunt: meer datagedreven werken. Zo ontstond een mooie samenwerking tussen Data Inside en Dorcas.
Duurzame groei
Dorcas wil de komende jaren graag verder groeien. Alice van Loo (procescoördinator fundraising bij Dorcas) vertelt:
“We zien een wereld waarin steeds meer mensen lijden onder armoede, uitsluiting en crises. Tegelijkertijd zien we de mogelijkheden van mensen en gemeenschappen om tot bloei te komen, ondanks hun moeilijke omstandigheden. Door te groeien, kunnen wij onze impact vergroten.”
Deze groei wil Dorcas graag op een passende wijze halen: de supporter staat centraal en beslissingen worden op basis van data genomen.
Meer inzicht met dashboards
Daarvoor was eerst meer inzicht in de data nodig. Daarom sloot Dorcas in 2024 aan bij Data Inside.
Alice: “Met de dashboards van Data Inside hebben we veel meer inzicht in ons fondsenwervende programma. We zien wat er goed gaat, en ook waar onze aandacht nodig is. Dat geeft handvatten om ons programma de komende jaren verder te versterken en onze donateurs beter te bedienen.”
“Doordat we meer keuzes op basis van data willen maken, ontdekken we ook op welke manier we data moeten opslaan en schoonhouden.”
Datagedreven werken kost tijd
Maar meer inzicht in data, zorgt ook voor meer inzicht in huidige processen, zo vertelt Alice: “Doordat we meer keuzes op basis van data willen maken, ontdekken we ook op welke manier we data moeten opslaan en schoonhouden. Dat vraagt nog best wel eens om aanpassingen in onze aanpak. Het is fijn dat we ook dat nu steeds beter in kaart krijgen.”
Detachering vanuit Data Inside
Omdat bij Dorcas ondertussen wordt gezocht naar versterking in het fondsenwervende team, is Margriet één dag in de week gedetacheerd bij Dorcas. Margriet vertelt: “Dorcas is heel leergierig en wil graag hun fondsenwervende programma versterken. Het is fijn dat onze dashboards daarin inzicht kunnen geven, maar datagedreven fondsenwerven is niet iets wat je van de ene op de andere dag doet. Datagedreven wíllen werken is één, datagedreven kúnnen werken is twee. Ik vind het fijn dat ik een vaste dag in de week bij Dorcas op kantoor zit om ze daarbij te helpen. Zo leer ik de organisatie, de processen en het team goed kennen en kan ik mijn adviezen daarop aanpassen.”
“Datagedreven fondsenwerven is niet iets wat je van de ene op de andere dag doet. Datagedreven wíllen werken is één, datagedreven kúnnen werken is twee.”
Margriet helpt Dorcas onder andere met:
- Strategisch advies: Ze denkt mee over selecties en het ontwikkelen van een aanpak voor middle en major donors.
- Datagedreven werken: Ze geeft advies over het opschonen en structureren van data, en over de inzichten die hieruit gehaald kunnen worden.
- Implementatie: Ze helpt het team om datagedreven werken te integreren in hun dagelijkse werkzaamheden.
Ook ondersteuning nodig?
Heeft jouw organisatie ook een openstaande vacature of tijdelijke opvulling nodig? We helpen je graag uit de brand met ondersteunende én adviserende taken op het gebied van fondsenwerving en data.
Neem gerust contact op met Joost om vrijblijvend te praten over de mogelijkheden: