+31(0) 38 426 84 60
info@datainside.nl
  • Diensten
    • Methode
      • Verkenningsfase
      • Bouw- en implementatiefase
      • Leer- en testfase
      • Veranker het leren
    • Inzichten via dashboards
      • Dashboards
      • Analyses
      • Doelgroepprofielen
    • Campagneondersteuning
    • Training, begeleiding en detachering
    • Benchmark en markttrends
  • Over ons
    • Wie zijn we
    • Data Inside team
    • Onze klanten
    • Kennisnetwerk
      • Introductie
      • Kennispartners
        • Nassau
        • Trybes
        • Christal
        • Mailtraffic
      • Adviesteam
        • Jacqueline Brens
        • Patrick van Roest
        • Egbert van Put
        • Mark van Hemert
    • Vacatures
  • Nieuws
    • Blogs
    • Ontvang de Nieuwsbrief
  • Events
  • Contact

Nieuw onderzoek van Luca

Posted on 17 juli 2024

3 signalen van toezeggers waarmee je vervolggedrag kan voorspellen.

Wist je dat een verlaging van een donatiebedrag helemaal niet als iets negatiefs hoeft te worden gezien? Dit en twee andere signalen vertellen je of donateurs op korte termijn (binnen de komende 6 maanden) hun toezegging stopzetten. De afgelopen maanden heeft Luca Klein Koerkamp van de Rijksuniversiteit Groningen bij Data Inside onderzoek gedaan naar hoe verschillende factoren invloed hebben op het verloop van toezeggingen. 

Veel onderzoeken naar het gedrag van donateurs zijn gericht op incidentele donaties. Over het gedrag van toezeggers is nog weinig bekend. Juist van deze groep is de Life Time Value erg hoog. Uit het onderzoek van Luca blijkt dat bepaalde acties of interacties vanuit de toezegger als signaal kunnen worden gezien, waarmee je het vervolggedrag kan voorspellen. Op de volgende momenten moet je daarom even extra opletten: 

  • Bij de wijziging van een donatiebedrag;
  • Bij een stornering; 
  • Bij een extra donatie naast de toezegging. 

Een wijziging in het donatiebedrag

Wijzigingen in een toezegging kunnen de kans op een opzegging verlagen, of dit nou een verhoging is of een verlaging van het donatiebedrag. Een wijziging laat namelijk zien dat een toezegger een bewuste afweging gemaakt heeft om de relatie met het goede doel voort te zetten. Ondanks dat je natuurlijk liever een verhoging van het donatiebedrag ziet, moet je een verlaging van het donatiebedrag niet per se als iets negatief zien. Op korte termijn heeft het misschien een negatieve impact, maar een voorstel om het donatiebedrag te verlagen blijkt ook een manier te zijn om een toezegger voor een langere periode te binden. 

“Goede doelen moeten een verlaging van het donatiebedrag niet per se als iets negatiefs zien”. 

Storneringen

Storneringen hebben een negatieve impact op de huidige inkomsten, maar zijn ook een extreem goede voorspeller. Van alle toezeggers die een stornering hebben gedaan in 2022 of 2023, heeft 73% de toezegging stopgezet in diezelfde periode. Bij een groot gedeelte van de gevallen viel de stornering gelijk met het opzeggen, maar bij zo’n 41% volgde het stoppen van de toezegging minimaal 1 maand later dan de stornering. Het is dus heel interessant om te testen of je met een bepaalde strategie (bijvoorbeeld actief benaderen) op storneringen de uitstroom van deze groep kan verlagen. 

Extra donaties naast de toezegging

Het derde signaal om op te letten, is de extra donatie die een donateur naast zijn toezegging doet. Dit blijkt namelijk een belangrijke indicatie van de stopkans van de toezegging te zijn. Wel zit er een groot verschil tussen het effect van extra donaties die geïnitieerd zijn door het goede doel en donaties die zijn geïnitieerd door de donateur zelf.  

De grafiek hieronder laat het verschil zien tussen extra losse donaties geïnitieerd door het fonds en door de toezegger zelf. Dit wordt vergeleken met toezeggers die geen extra donaties doen. Links in de grafiek is te zien dat wanneer het aantal extra donaties toeneemt, de kans dat de toezegger zijn toezegging stopzet steeds meer afneemt als de donateur zelf met deze extra giften is gekomen. Dit zijn dus hele waardevolle donateurs, waar je mogelijk eens een extra bedankje aan wilt sturen? 

In dezelfde grafiek zien we ook dat als een goed doel om de extra donatie heeft gevraagd, het effect juist omgekeerd is. Bij meer dan 2 donaties zal de stopkans juist toenemen. Toezeggers zijn dus een interessante groep om te benaderen voor extra donaties, maar vraag niet te vaak! 

Naast deze drie signalen heeft Luca ook verschillen in de stopkans onderzocht. Zo vergelijkt hij de verschillen in stopkansen van een aantal andere variabelen. 

Ben je benieuwd of dit onderzoek voor jou iets kan betekenen? We kijken graag met je mee.
Stuur dan een mailtje naar Marijn:
Marijn@datainside.nl

Marijn te Flierhaar

Data Consultant

Bekijk ook onze andere blogs

Succesvol migreren naar een nieuw CRM-systeem: 8 tips uit de praktijk

Versterk je F2F-programma dankzij data

Hoe data je telemarketing versterkt

Hoe je data gebruikt als de sleutel tot succesvolle fondsenwerving in 2025

Vorig bericht
Word een van de Eerste Datagedreven Fondsenwervers!
Volgend bericht
Donateurs werven via direct mail in een veranderende markt

Recente berichten

  • Succesvol migreren naar een nieuw CRM-systeem: 8 tips uit de praktijk 16 juni 2025
  • Versterk je F2F-programma dankzij data 4 juni 2025
  • Hoe data je telemarketing versterkt 5 februari 2025
  • Hoe je data gebruikt als de sleutel tot succesvolle fondsenwerving in 2025 16 januari 2025
  • Van 1% naar 11% respons dankzij datagedreven donor journeys? Het MDL Fonds deed het! 9 januari 2025

Categorieën

  • Klantochtenden (5)
  • Nieuws (51)
  • Workshops / seminars / beurzen (12)

Betere keuzes

Data Inside helpt je om betere keuzes te maken. Dat doen we door jouw campagnes met behulp van data efficiënter te maken. Daarvoor leveren we een aantal diensten zoals dashboards en maatwerk waarbij je via enkele muisklikken inzichten in de effectiviteit van je fondsenwerving krijgt. Samen met ons ervaren adviesteam en vooraanstaande kennispartners, vertalen we de inzichten naar structurele verbeteringen.

Het laatste nieuws

  • Succesvol migreren naar een nieuw CRM-systeem: 8 tips uit de praktijk
  • Versterk je F2F-programma dankzij data
  • Hoe data je telemarketing versterkt
  • Hoe je data gebruikt als de sleutel tot succesvolle fondsenwerving in 2025
  • Van 1% naar 11% respons dankzij datagedreven donor journeys? Het MDL Fonds deed het!

Contact met ons opnemen

info@datainside.nl
+31(0) 38 426 84 60
Zuiderzeelaan 35, 8017 JV Zwolle
Logo Data Inside

© 2024 Data Inside | Zuiderzeelaan 35, 8017 JV Zwolle | (038) 4268460

  • Home
  • Privacy statement
  • Algemene voorwaarden
  • FAQ
  • Contact