+31(0) 38 426 84 60
info@datainside.nl
  • Diensten
    • Methode
      • Verkenningsfase
      • Bouw- en implementatiefase
      • Leer- en testfase
      • Veranker het leren
    • Inzichten via dashboards
      • Dashboards
      • Analyses
      • Doelgroepprofielen
    • Campagneondersteuning
    • Consultancy / detachering
      • Training
      • Detachering
      • Ondersteuning migratie
    • Benchmark en markttrends
  • Over ons
    • Wie zijn we
    • Data Inside team
    • Onze klanten
    • Kennisnetwerk
      • Introductie
      • Kennispartners
        • Nassau
        • Trybes
        • Christal
        • Mailtraffic
      • Adviesteam
        • Jacqueline Brens
        • Patrick van Roest
        • Egbert van Put
        • Mark van Hemert
    • Vacatures
  • Nieuws
    • Blogs
    • Ontvang de Nieuwsbrief
  • Events
  • Contact

Koffie met Mark van Hemert

Posted on 14 mei 2024
Even voorstellen!

We stellen je graag voor aan een van onze adviseurs: Mark van Hemert. Vandaag leren we hem een beetje kennen onder het genot van een bakje koffie.

In de beginjaren van Data Inside heeft Mark geholpen met de ontwikkeling van de dashboards en gaf hij regelmatig demo’s. Tegenwoordig helpt hij Data Inside vooral als vraagbaak en denkt hij eens in de zoveel tijd mee over nieuwe ontwikkelingen. Heel waardevol, want Mark heeft al 20 jaar ervaring in fondsenwerving!

Mark heeft International Management gestudeerd en vervolgens een master Cultuur, Organisatie en Management gedaan. Zijn eerste baan was Junior consultant fondsenwerving bij een bureau, waar hij zich specialiseerde in nalatenschapswerving.

Daarna is Mark naar Unicef gegaan, eerst als productmanager nalatenschappen, maar in de zeven jaren daarna ook als fondsenwerver op het gebied van periodieke schenkingen, werving- en upgrade campagnes, thematische lidmaatschappen, telemarketing, direct mail en tv campagnes.

Mark bij Data Inside

Marks ervaring, met name op het gebied van Face-to-Face, heeft ons heel erg geholpen om onze dashboards te verbeteren:

‘Met Anne heb ik per tabblad gekeken of de relevante informatie erin staan, en wat nog mist of verbeterd moest worden.’

Later werkte Mark ook bij Amref. Vanuit zijn rol als interim Teammanager fondsenwerving werkte hij ook veel met onze dashboards. Zijn bevindingen zijn in die tijd veel gebruikt om ook het Algemeen Dashboard verder te verbeteren.

Fondsenwervende ervaring

Om een goede fondsenwerver te zijn, moet je enthousiast zijn over dit vak. Met Marks gevoel voor ondernemerschap en zijn hart voor rechtvaardigheid is deze baan hem op het lijf geschreven:

‘Toen ik net startte sprak het ondernemerschap dat bij fondsenwerving komt kijken me ook  erg aan. Elke euro die aan kosten gemaakt kunnen worden, moet vervolgens minimaal vier euro opleveren. Dat is de 25% norm in fondsenwerving. Uiteraard is het mooie van het werken in de  fondsenwerving, dat  projecten uitgevoerd kunnen worden. Je doet het voor iets goeds. Dat vind ik heel belangrijk.

Inmiddels heb ik als interim bij veel verschillende goede doelen kunnen bijdragen aan hun fondsenwerving. Een voordeel van het interim werk is dat ik steeds weer opzoek moet naar de beste invulling van de opdracht die je hebt gekregen. Het nadeel is dat je wel vaak afscheid moet nemen van een leuk team.’

In de 20 jaar dat Mark in de fondsenwervende wereld werkt, is er natuurlijk van alles aan het veranderen.

‘Ik merk dat veel mensen inmiddels hun rijtje goede doelen die ze willen steunen wel vast hebben staan. Daarom is het goed om ook naar nieuwe proposities en doelgroepen te zoeken.

Voelt het niet dubbel om iemand persoonlijk op te bellen als je eigenlijk vooral belt omdat je geld binnen wilt halen?

‘We wilden een manier vinden om een jongere generatie, 20 tot 30 jaar, aan te spreken. Die groep heeft over het algemeen toch iets minder te besteden, of hun inkomsten fluctueren vaak. Normaal vraag je misschien maandelijks een tientje, maar bij jongeren of jongvolwassenen kan het heel goed zijn dat ze opeens niet een tientje op de rekening hebben staan. Daarom ontwikkelden we het flex-doneren. Een mooi voorbeeld om mensen aan te spreken die misschien wat minder kunnen missen maar wel betrokken zijn bij de doelbesteding.

Bij flex-doneren krijgen donateurs vóór de automatische incasso een SMS waarin er wordt gevraagd of ze de incasso door wil laten gaan. Wil de donateur dat niet, dan kan hij of zij de donatie overslaan door een smsje terug te sturen. Tegenwoordig werkt dit via een linkje in de sms.

‘De flex-donateur is ook nog eens heel loyaal. Daar kwamen we achter toen we na een aantal jaar deze mensen opbelden. We vroegen of ze nog blij waren met deze manier van steunen en of ze eventueel hun donatie wilden omzetten naar een gewone maandelijkse donatie. Deze actie leverde veel mensen op die hun donatie verhoogden maar ook de flexibilteit wilden behouden.’

Enthousiast over Face-to-Face

Hoewel Mark op veel gebieden binnen de particuliere fondsenwerving ervaring heeft, blijft het Face-to-Face kanaal zijn favoriet:

‘Ik vind Face-to-Face een heel mooi kanaal en momenteel het belangrijkste kanaal om nieuwe donateurs te werven’.

Op Face-to-Face marketing kan wel eens kritiek op zijn. Maar Marks reactie daarop is:

‘Er zijn altijd mensen die kritiek hebben. Maar als je ervan uitgaat dat er voor een bepaald goed doel bijvoorbeeld elke jaar 300.000 gesprekken worden gevoerd en er maximaal 30 klachten zijn, dan is dat relatief heel erg weinig. Vaak krijgen we terug dat het juist hele leuke gesprekken zijn geweest. Het is natuurlijk belangrijk dat de werver goed wordt opgeleid, daarmee voorkom je onder andere een snelle uitstroom.’

‘Een succesvol gesprek dat aan de deur heeft plaatsgevonden wordt vaak ook opgevolgd met een kort telefoongesprek. In dit gesprek wordt nagevraagd of alle gegevens kloppen, of het een leuk gesprek is geweest, of het bedrag klopt, et cetera. Ongeveer 20% van de mensen neemt dat gesprek niet aan, dus dat kan weleens leiden tot misverstanden.’

Enkele jaren terug heeft Mark met telemarketingbureau Christal het product  Loyalty Calls opgezet.

‘Het idee daarvan is om Face-to-Face geworven donateurs op te bellen na 3 of 4 maanden om ze te bedanken. Daarnaast wordt er om feedback gevraagd. Je krijgt hierdoor hele relevante en waardevolle informatie om je werving te verbeteren. Dit zijn hele leuke gesprekken, omdat je niet om geld vraagt maar echt gebeld wordt vanuit interesse.’

Wij zijn enthousiast over Mark maar hij gelukkig ook over ons 😊. Inmiddels werkt hij niet meer zo vaak met de dashboards van Data Inside, omdat hij andere klanten heeft. Qua tijd merkt hij een groot verschil:

‘Zo kan je bijvoorbeeld met het Face to face dashboard in een paar klikken inzicht krijgen wie de beste wervers zijn en welke het minder doen. Dat kan je ook uit je CRM systeem halen, maar dan ben je veel tijd kwijt aan het maken van kruistabellen. De dashboards van Data Inside vind ik er fantastisch uitzien. Ze geven heel veel inzicht met een paar drukken op de knop. Daarnaast kan je downdrillen waardoor je op verschillende niveaus kan kijken. Maar de kracht van de mensen bij Data Inside zit hem er voor mij vooral in dat ze niet alleen goed zijn in data, maar ook snappen hoe fondsenwerving werkt.

Wil je ook meer inzichten kunnen halen uit het Face-to Face Dashboard? Op 4 juni geven we een basistraining voor het Face-to-Face Dashboard:

Geen resultaten gevonden.
Vorig bericht
Het Face-to-Face dashboard is weer up-to-date!
Volgend bericht
Datagedreven worden kost tijd

Recente berichten

  • Hoe je data gebruikt als de sleutel tot succesvolle fondsenwerving in 2025 16 januari 2025
  • Van 1% naar 11% respons dankzij datagedreven donor journeys? Het MDL Fonds deed het! 9 januari 2025
  • Op weg naar datagedreven fondsenwerving met Dorcas 16 december 2024
  • De decemberpiek onthuld: wat maakt deze maand zo cruciaal voor fondsenwervers? 3 december 2024
  • INSIDE bij Aidsfonds 26 november 2024

Categorieën

  • Klantochtenden (5)
  • Nieuws (48)
  • Workshops / seminars / beurzen (12)

Betere keuzes

Data Inside helpt je om betere keuzes te maken. Dat doen we door jouw campagnes met behulp van data efficiënter te maken. Daarvoor leveren we een aantal diensten zoals dashboards en maatwerk waarbij je via enkele muisklikken inzichten in de effectiviteit van je fondsenwerving krijgt. Samen met ons ervaren adviesteam en vooraanstaande kennispartners, vertalen we de inzichten naar structurele verbeteringen.

Het laatste nieuws

  • Hoe je data gebruikt als de sleutel tot succesvolle fondsenwerving in 2025
  • Van 1% naar 11% respons dankzij datagedreven donor journeys? Het MDL Fonds deed het!
  • Op weg naar datagedreven fondsenwerving met Dorcas
  • De decemberpiek onthuld: wat maakt deze maand zo cruciaal voor fondsenwervers?
  • INSIDE bij Aidsfonds

Contact met ons opnemen

info@datainside.nl
+31(0) 38 426 84 60
Zuiderzeelaan 35, 8017 JV Zwolle
Logo Data Inside

© 2024 Data Inside | Zuiderzeelaan 35, 8017 JV Zwolle | (038) 4268460

  • Home
  • Privacy statement
  • Algemene voorwaarden
  • FAQ
  • Contact