Komende tijd gaan we bij verschillende klanten langs om te horen hoe het daar gaat en hoe zij omgaan met hun data gedreven fondsenwerving. Vandaag mogen we binnen kijken bij Terre des Hommes en gaan we in gesprek met Mark den Dulk.
Terre des Hommes
Terre des Hommes strijdt sinds 1966 tegen kinderuitbuiting. Dit doen ze in Afrika, Azië, Europa en het Midden-Oosten. Op deze plekken werken ze samen met lokale partners om hulp te bieden.
Misschien ken je Terre des Hommes ook wel van hun winkels. Daar geven ze spullen een tweede leven en met de opbrengst worden projecten gefinancierd. Een hele creatieve manier van fondsenwerving dus!
Mark den Dulk
Database marketeer bij Terre des Hommes (sinds 2018)
Hij is dé database marketeer van Terre des Hommes. In deze functie helpt hij zijn team met negen fondsenwervers om inzichten uit de data te halen.
Wat doe je als database marketeer bij Terre des Hommes?
‘Ik maak adressenselecties voor campagnes via Direct Mail, e-mail en telemarketing. Daarnaast maak ik inzichtelijk welke groepen donateurs we hebben en analyseer ik van elke campagne de resultaten. Daar zijn de dashboards heel handig bij, zeker bij Direct Mail campagnes. Het helpt bij het vergelijken van testen om te zien welke uitingen het beste werken. Dit samen met de fondsenwerver uitdenken en onderzoeken vind ik erg leuk! Dat maakt dat ik ook al 5,5 jaar werk bij Terre des Hommes.’
Terre des Hommes heeft verschillende dashboards van Data Inside in gebruik.
Lees hier meer over de dashboards
“Het face-to-face dashboard
is mijn favoriet”
Wat hebben de dashboards je gebracht?
‘Voordat we de dashboards hadden, was ik zelf constant bezig om overzichten te maken en te updaten, bijvoorbeeld van de resultaten van een mailingcampagne. Ook was ik elke maand lang bezig met het bijhouden van migraties tussen de verschillende donateursegmenten. Nu heb ik daar de migratiematrix voor die elke dag automatisch ververst wordt. Dat scheelt enorm veel tijd.
De dashboards voegen ook veel toe. Ik vind het bijvoorbeeld echt heel mooi dat je bij het face-to-face dashboard tot op het niveau van de werver kan zien wie de goede donateurs binnenhaalt. Je kan bijvoorbeeld zien dat een werver (natuurlijk geanonimiseerd) veel donateurs binnenhaalt die heel snel weer uitstromen. Dan weet je dat deze werver waarschijnlijk verkeerde beloftes doet. Het face-to-face dashboard is mijn favoriete dashboard, omdat je er heel gedetailleerd op kan aansturen, maar ook met een helikopterview kan kijken hoe het gaat met de face-to-face geworven donateurs.’
Hoe kwamen jullie bij Data Inside?
‘We zijn begonnen met het markttrends dashboard. We vinden een goede benchmark namelijk belangrijk. Als de hele markt met 20% groeit en jij groeit 10% en je bent heel blij met die 10%, dan heb je eigenlijk weinig om blij mee te zijn. Als je weet wat de markt doet, dan kan je er echt iets over zeggen.’
Maken jouw fondsenwervende collega’s ook gebruik van de dashboards?
‘Ja, die maken ook gebruik van de dashboards. Door de dashboards kunnen ze zelf makkelijk zien hoe het gaat op hun specialistische gebieden. Al vinden sommigen het wel lastig om elke keer precies de goede filters in te stellen en de juiste conclusies te trekken.
Dit vragen we even na bij een collega (Sandra van der Willigen):
‘Ja dat klopt, het is veel informatie dus dat heb ik wel aan moeten leren. Maar door de trainingen en een lijst met handige bookmarks kan ik nu bij alle inzichten die ik nodig heb. Dat is echt superfijn!’
Wat vind je verder een fijn product van Data Inside?
‘De prospect pagina in het mailingendashboard. Als je een prospectmailing doet, haal je daar meestal niet meteen je kosten uit. Pas als de geworven donateurs blijven en vaker geven wordt de investering echt wat waard. In die prospect pagina kan je heel goed zien hoeveel deze prospects hebben gegeven na 12 maanden en na 24 maanden. Zo kan je zien hoeveel een donateur op lange termijn oplevert. Dat is iets heel cools om bij te kunnen houden. Voorheen deed ik dit handmatig, maar het was veel werk om dit elke keer te updaten.
“Door de Geotypes komen je
donateurs meer tot leven”
Iets dergelijks deed ik ook voor onze face-to-face wervingscampagnes. We keken hoeveel procent van de donateurs na 3, 6 of 12 maanden nog donateur was. Dat was best veel werk. Maar nu kan dat gewoon met één druk op de knop! Daarnaast vind ik de Geotypes heel leuk! Zo komen je donateurs meer tot leven, krijgen ze een gezicht en weet je beter hoe je ze moet aanschrijven.’
Wat zou je aan andere (data gedreven) fondsenwervers willen zeggen?
‘Het zou leuk zijn om een soort community te vormen waarin je van elkaar kunt leren. Dat helpt met het krijgen van nieuwe ideeën voor mooie analyses.’
We hebben goed nieuws, want die mogelijkheid is er!
Elke 2e maandag van de maand om 14.00 uur kan je aanschuiven bij het maandelijkse vragenuurtje om je vragen te stellen en ook van andermans vragen te leren. Zien we je 12 maart?