Benieuwd hoe andere goede doelen hun fondsenwerving datagedreven maken? We gaan bij verschillende klanten langs om te praten over hun aanpak. Vandaag mogen we binnenkijken bij Proefdiervrij en gaan we in gesprek met fondsenwerver Angela van Aart-Naber.
Angela
Angela werkt al 10 jaar bij Proefdiervrij. Eerst als CRM-assistent en vervolgens is ze de fondsenwerving in gerold. Het fondsenwervende team bestaat uit twee fondsenwervers, een relatiemanager en een data analist.
‘We zijn een klein team. Daardoor is het heel dynamisch en heb je veel vrijheid en mogelijkheden in je functie.’
Proefdiervrij
In een mooi pand in Den Haag, waar vroeger de oprichter van Proefdiervrij op zolder werkte (het mandje waarmee hij papieren naar beneden en omhoog hees hangt er nog), zitten de 13 medewerkers van Proefdiervrij. Samen (met hun achterban) zetten zij zich in om Nederland proefdiervrij te maken.
‘Voor veel onderzoeken worden nog heel vaak onnodig proefdieren gebruikt. We willen de stem zijn van alle proefdieren. Zo proberen we alternatieve oplossingen te vinden voor wetenschappers zodat er geen proefdieren meer gebruikt worden.’
Datagedreven fondsenwerving
Proefdiervrij had, voordat ze klant werd bij Data Inside, al een eigen dashboard. Deze was gemaakt door een freelancer in Excel. De dashboards waren kanaalgericht. Je kon dus goed zien wat er per kanaal gebeurde. Hoe het over het algemeen ging binnen fondsenwerving konden ze niet uit deze dashboards halen.
“Het voelde alsof ik een groot cruiseschip
aan het besturen was in de mist.”
‘We hadden al eerder gesprekken gehad met Data Inside, maar in die tijd hadden we de freelancer die heel veel dingen op maat maakte voor ons. Toen de freelancer ermee stopte, voelde het alsof ik een groot cruiseschip aan het besturen was in de mist. Op een gegeven moment heb je geen zicht meer op wat je precies aan het doen bent en waarom.
‘We hadden weer grip nodig. We waren eerst bang dat we bij Data Inside in een groter geheel zouden zitten waar onze wensen niet bij zouden passen. Maar de dashboards van Data Inside zijn zó uitgebreid dat alles er wel inzit. Dat heeft me echt aangenaam verrast!’
‘In 2020 zijn we met het Algemeen Dashboard begonnen. Omdat we altijd veel op kanaal hebben gewerkt, wilden we al snel ook graag de kanaalgerichte dashboards. Die kanaaldashboards van Data Inside zijn voor ons zoals de Exceldashboard die we gebruikten. Daarnaast is het Algemeen Dashboard voor ons een fijne toevoeging. Het heeft ons echt geholpen om te zien wat er over het algemeen binnenkomt. Je kan daarnaast goed vergelijken met bijvoorbeeld een jaar ervoor. Dus dat is voor ons, en vooral voor mij, een omslag in een manier van denken geweest. Je hangt er nu veel meer boven. Het vervult echt een behoefte die ik had.’
Wanneer je geen interne dataspecialist meer hebt, kan dat best zoeken zijn. Vooral als je al die jaren anders gewend was. Om het gat van een interne dataspecialist op te vullen is Data Inside collega Edwin voor 8 uur per week gedetacheerd bij Proefdiervrij.
‘Edwin is echt onze vraagbaak wat betreft data. We kunnen allerlei vragen bij hem neerleggen. Zo wilde ik laatst weten wat de waarde van een opt-in bij e-mailmarketing is. Samen met Edwin gaan we dan opzoek een antwoord op zo’n vraag. Edwin doet daarnaast veel selecties voor ons. Dat doet hij voor DM, telemarketing en leadscampagnes. De leads van een leads campagne maakt hij schoon voor die naar een telemarketingbureau gaat.’
“Met de dashboards kunnen we gelukkig goed
zien wat de impact is van het afbouwen
van face-to-face werving”
Proefdiervrij had de afgelopen jaren de focus op face-to-face werving, maar omdat dit kanaal best onder druk staat, verleggen ze hun focus ook naar andere kanalen.
‘Als we face-to-face werving willen afbouwen, moet er wel iets tegenover staan. Dat kan niet met één kanaal. We bouwen dus langzaam leuke nieuwe dingen op. Met online zijn we bijvoorbeeld veel bezig, maar ook met telemarketing en DRTV. De volumes die je hebt met face-to-face kan je in de alternatieven niet gelijk terugvinden. Het is zoeken wat werkt en wat niet. Maar met de dashboards kunnen we gelukkig goed zien wat het impact is van het afbouwen van face-to-face werving. Als we dat niet hadden gehad, vraag ik me af hoe dat verder was gegaan.’
Ook helpen de dashboards Proefdiervrij om successen te vieren:
‘Vorig jaar deden we een upgrade campagne. Toen konden we in het dashboard zien dat de campagne heel succesvol was. Dat was heel leuk om te volgen.’
Omdat we hopen dat steeds meer fondsenwervers elkaar helpen, vroegen we of Angela met haar 10 jaar ervaring bij Proefdiervrij nog tips heeft voor haar collega-fondsenwervers:
Tip 1: ‘Veel dingen uitproberen. En goed volgen of daar potentie in zit of niet.
Zorg er bijvoorbeeld voor dat je een campagne opzet waarin je verschillende manieren kan testen. Dan weet je wat werkt en wat minder goed werkt. Zeker als je grote aantallen hebt, zou ik veel testen.’
Tip 2: ‘Neem tijd voor je dashboards. Het is veel, dat vind ik soms ook best zoeken, maar je kan er ook veel bruikbaars uit halen. Eigenlijk kan je het zo moeilijk maken als je zelf wilt. In het dashboard kan je steeds een niveau dieper gaan, maar als je hoog-over blijft kan je ook al veel zien waarop je kunt bijsturen.’
Een stok achter de deur nodig om in je dashboards te kijken? en veel vragen? Elke maand zit er een medewerker klaar om al je vragen te beantwoorden. Kom eens langs bij het online maandelijkse vragenuurtje.