Komende tijd gaan we bij verschillende klanten langs om te horen hoe het daar gaat en hoe zij omgaan met hun data gedreven fondsenwerving. Vandaag mogen we binnenkijken bij Dokters van de Wereld en gaan we in gesprek met Janna Moree en Niels de Heij.
Janna en Niels
Janna en Niels zijn beide fondsenwervers van Dokters van de Wereld. Niels is er al sinds 2017 werkzaam. Hij begon eerst als manager Communicatie en Fondsenwerving en sinds 2,5 jaar is hij particulier fondsenwerver. Janna is vorig jaar (2023) begonnen als particulier fondsenwerver. Verder bestaat hun team Communicatie en Fondsenwerving uit zes andere mensen.
Dokters van de Wereld
Dokters van de Wereld is een medische mensenrechtenorganisatie. Het is een grote internationale organisatie die in meer dan 70 landen actief is. Ze zijn ontstaan vanuit het Franse ‘Médecins du Monde’. In Nederland zijn ze sinds 1997 actief.
‘Onze missie is om mensen die geen toegang hebben tot zorg te helpen. Dat kan door hulpverlening maar ook via pleitbezorging.’
Naast internationale hulp zijn ze ook actief in eigen land. Ze bieden praktische hulp, maar voeren daarnaast ook veel campagnes om meer bewustzijn te creëren. Een combinatie van actie voeren en hulp bieden dus.
Het kantoor van Dokters van de Wereld is geen “normaal” kantoor:
Janna: ‘We hebben ook consulten hier op kantoor. We zien bijvoorbeeld ook een moeder met een kindje rondlopen en van collega’s horen we heftige verhalen. Om daar dan iets aan te kunnen bijdragen motiveert enorm. Dat is waar ik fondsenwerving voor doe, om die mensen te kunnen helpen.’
Niels: ‘Ja, het verschil dat je hierin kan maken is heel bijzonder. Dat is mooi aan het werk bij Dokters van de Wereld. Het leuke aan het vak fondsenwerving vind ik de meetbaarheid. Al je activiteiten zijn meetbaar door te kijken naar de respons. Uiteindelijk wil je zo efficiënt mogelijk te werk gaan. Het is leuk om dat steeds te proberen om te verbeteren.’
“Je krijgt echt het gevoel dat je samenwerkt aan iets”
Fijne samenwerking
Dokters van de Wereld is heel gemotiveerd in het toepassen van data gedreven fondsenwerving. We (Data Inside) vinden het daarom heel fijn om met hen samen te werken. Het is heel dynamisch en de lijntjes zijn kort. Marijn heeft het meeste contact met Dokters van de Wereld:
‘In het geval van last-minute noodmailingen kunnen Niels en ik erg snel regelen dat er een selectie komt die ook van goede kwaliteit is. Het enthousiasme van Dokters van de Wereld voor data gedreven fondsenwerving maakt hen een dankbare klant van onze services en dat maakt mij des te blijer als consultant om voor hen te werken.’
Niels van Dokters van de Wereld is het daar mee eens, en dat is altijd fijn om te horen:
‘We zijn heel erg tevreden met de samenwerking met Data Inside. Sowieso qua contact. Het is heel informeel en laagdrempelig. Je krijgt het gevoel dat je echt samenwerkt aan iets.’
De groei naar data gedreven fondsenwerving
Toen Niels begon bij Dokters van de Wereld waren er geen andere fondsenwervers meer. Er was altijd wel een afdeling geweest, maar in 2017 moest de enige overgebleven fondsenwerver wegens gezondheidsredenen stoppen. Niels heeft dus heel wat moeten opbouwen in 2017. Het CRM-systeem dat ze toen hadden was verouderd en daardoor hadden ze weinig inzicht in hun donateurs. Ze zijn dus overgestapt naar een nieuw CRM-systeem: Engage. Toen ze de data meer op orde hadden, zijn ze in 2020 klant geworden bij Data Inside.
‘Nadat we waren overgestapt naar het nieuwe CRM-systeem, zeiden we tegen elkaar: Nu moeten we de stap zetten naar Data Inside. We moeten namelijk veel duidelijker weten hoeveel donateurs we hebben, losse giftgever, hoeveel dat bijvoorbeeld is in vergelijking met een jaar geleden en wat de uitstroom was.’
Dokters van de Wereld heeft heel goede fondsenwervers in huis, maar omdat de organisatie nog niet groot genoeg is voor een Database Marketeer, helpen we hen met het gebruik van de dashboards en bijvoorbeeld met het maken van selecties.
‘We zijn nog te klein voor een Database Marketeer. Het is daarom heel fijn om bij Data Inside te zitten. Ze bieden de tools om meer inzicht te krijgen in wat er in je systeem zit. Een bijkomend voordeel is dat Data Inside ook heel actief meedenkt. Ze zien kansen en zien waar er nog iets ontbreekt. Zo weten we beter waar we het beste aandacht aan kunnen besteden. Dat heeft ons erg geholpen.’
‘Eerst lieten we onze selecties doen bij een ander bureau. Maar uiteindelijk kwamen we erachter dat het veel efficiënter is om het door Marijn van Data Inside te laten doen. Daarnaast hebben we dankzij de hulp van Marijn ons CRM veel beter kunnen inrichten, omdat Marijn en Data Inside veel kennis hebben van verschillende systemen door de vele verschillende klanten.’
Vaak komen klanten, doordat ze veel meer inzichten krijgen, erachter wat er allemaal mogelijk is. Dat maakt ze nieuwsgierig naar meer. Zo ook bij Dokters van de Wereld:
‘Het enige nadeel (met een knipoog) van de dashboards is dat we nu steeds meer willen. Je bent eigenlijk nooit klaar. Elke keer denk je weer: Wat als we nou eens…’
Oude schatten
Heb je een specifiek voorbeeld van hoe de dashboards voor meer overzicht hebben gezorgd?
‘Bijvoorbeeld na een ramp krijg je vaak veel nieuwe leads die eenmalig geven. De dashboards maken dat veel inzichtelijker.’
‘Door de dashboards kwam er ook heel veel aan het licht. Zo kwamen we erachter dat een hele groep oude contacten, van mensen die jaren geleden een gift hebben gedaan, waar de afgelopen jaren nooit iets mee is gebeurd. In combinatie met de samenwerking met Mailtraffic zijn we erg geholpen met het vinden van inzichten uit de data. Zo hebben we kunnen nadenken over reactivatie.’
‘Door de dashboards konden we ook terugkijken wanneer de respons heel hoog was en daarin terug herleiden waardoor dat kwam, bijvoorbeeld bij noodhulpsituaties.’
“Door gesprekken met Data Inside krijgen we vaak veel nieuwe inzichten en inspiratie op vlakken waar we het niet hadden verwacht.”
Clusteranalyse
De achterban van Dokters van de Wereld is vaak te klein om goed op te kunnen testen. Om toch vanuit data keuzes te maken moet er dus op andere manieren worden gewerkt. Dit jaar gaan we daarom een clusteranalyse uitvoeren bij Dokters van de Wereld.
‘Door gesprekken met Data Inside krijgen we vaak veel nieuwe inzichten en inspiratie op vlakken waar we het niet hadden verwacht. We hebben daarom bedacht om ééns per kwartaal een brainstormsessie te houden.
Door een van die gesprekken hebben we bijvoorbeeld besloten om dit jaar met Data Inside een clusteranalyse te doen om meer inzicht te krijgen in onze achterban. Hierdoor hopen we dat we steeds meer keuzes kunnen maken op basis van data in plaats van een onderbuikgevoel. Zo kunnen we hopelijk beter inschatten welke onderwerpen bij welke donateur aanslaan.
We doen bijvoorbeeld aannames als: onze achterban op DM is heel oud, dus daar zouden bepaalde projecten beter op aanslaan dan andere projecten. Daarnaast bieden we veel hulp en seksuele voorlichting aan ongedocumenteerden, maar we doen de aanname dat onze achterban ook wil weten dat “de Nederlander” helpen. Zo maken we bijvoorbeeld in uitingen ook een brug naar alleenstaande vrouwen in de schuldsanering met een ongewenste zwangerschap. Dit soort aannames zouden wij het liefst door data onderbouwd willen zien en we hopen dat de clusteranalyse ons daarbij gaat helpen.’
Meer weten over clusteranalyses?
Enthousiasme over data
Hoewel het voor Janna af en toe best zoeken is hoe ze de dashboards het beste kan gebruiken, zijn Niels en Janna heel enthousiast geworden over fondsenwerving met data door middel van de dashboards en onze gesprekken.
Maar helpt dit inzicht dan ook echt om te groeien?
‘Tot 2018 (voordat we onze data op orde hadden) hadden we een kabbelend bestaan. Door te investeren in fondsenwerving (onder andere een nieuw CRM, een nieuwe website en de dashboards) zien we echt een enorme groei. Die data gedreven fondsenwerving zorgt ervoor dat we slimmere keuzes maken waardoor we onze middelen zo efficiënt mogelijk besteden en meer overhouden voor onze doelen. Dus, ik ben heel enthousiast over het gebruik van data.
Ook enthousiast over data, maar hulp nodig bij de inzichten hiervan?
We vinden het leuk om met je te sparren. Mail ons voor een vrijblijvend gesprek.