Benieuwd hoe andere goede doelen hun fondsenwerving datagedreven maken? We gaan bij verschillende klanten langs om te praten over hun aanpak. Vandaag mogen we binnenkijken bij Aidsfonds en gaan we in gesprek met Teamleider Marketing & Fondsenwerving, Sanne Stoppelenburg.
Wie is Sanne?
Sanne werkt nu twee jaar bij Aidsfonds. Hiervoor heeft ze verschillende leidinggevende functies gehad binnen marketing, maar twee jaar geleden wilde ze graag de goede doelenbranche in.
“Bij het Aidsfonds kan ik mijn commerciële ervaring inzetten, maar dan wel om de wereld een stukje beter te maken. Dat vind ik heel tof hieraan.”
Sanne heeft de leiding over 18 medewerkers die allemaal iets te maken hebben met de donateurs van het Aidsfonds, van dataspecialisten tot communicatie.
Over Aidsfonds
Het hoofddoel van Aidsfonds is om aids de wereld uit te krijgen.
“Het liefst willen wij op een gegeven moment kunnen stoppen. Wij willen eigenlijk onszelf overbodig maken. We hadden het streven dit in 2030 te realiseren. Met de veranderingen in de wereld lijkt dat wel steeds verder weg.”
Het Aidsfonds werkt zowel in binnen- als buitenland, met aandacht voor voorkomen, behandelen en genezen. De organisatie heeft eigenlijk twee achterbannen die geïnteresseerd zijn in verschillende onderwerpen: de ene met de focus op de LHBTIQ+-community en de andere met de focus op kinderen en jongeren.
Quick Fix?
Aidsfonds werkte eerst met eigen dashboards, die werden gemaakt en onderhouden door een interne dataspecialist. Door wisselingen in het team lukte het niet meer om te vertrouwen op de cijfers die daarin stonden.
“We wisten niet meer waar we nou eigenlijk naar keken. Wat staat hier nou? Wat is de definitie daarvan? Dus elke keer als we naar zo’n dashboard keken, vroegen we ons af of we daar wel conclusies aan konden verbinden.”
Dus zocht Sanne iemand die dit voor hen kon oplossen. Iemand die expert is op het gebied van PowerBI en die hun dashboards kon bijwerken.
“In gesprekken begonnen we ons af te vragen: hoe houdbaar is dat? Toen liet Arné de dashboards van Data Inside zien, die eigenlijk voor zo’n 90 procent aan onze wensen voldeden. Ik heb toen ook meerdere mensen bij andere goede doelen gesproken en concludeerde: dit is niet ons specialisme, laten we niet hier het wiel zelf gaan uitvinden, maar gewoon meevaren op wat er al is.”
Dashboards van Data Inside
Je geeft natuurlijk iets uit handen wat best spannend kan zijn.
“Ja, daarin heb je wel een bepaalde afhankelijkheid. Maar ik zag ook te veel afhankelijkheid en kwetsbaarheid om het zelf te blijven doen, want dan krijg je te maken met wisselingen in het team. En de voorwaarden bij Data Inside stelden me daarin wel gerust.”
Inmiddels heeft het Aidsfonds het Algemeen Dashboard, het Markttrends Dashboard, het TM Dashboard en het F2F Dashboard in gebruik. Straks volgen nog het Online Dashboard en het DM Dashboard.
“Ik ben echt heel blij met hoe het eruitziet en wat we eruit kunnen halen. Ik zie nu al zoveel, terwijl ik er voor mijn gevoel nog niet eens genoeg mee werk. Ook het F2F Dashboard is echt super uitgebreid. Onze F2F-specialist is er heel blij mee. En dat moest ook wel, want hij draait op dashboards en houdt de cijfers elke dag in de gaten.”
“Voorheen was het soms best moeilijk om mensen te houden aan afspraken, omdat we de data niet op orde hadden.”
Meer inzicht is fijn, maar niet altijd leuk…
“We zagen onze uitval hard stijgen, dit is helaas een trend bij heel veel goede doelen. Het was ook wel iets wat we al langer weten, maar nu zag je het letterlijk gebeuren wanneer je de instroom en de uitstroom vergeleek. Dat bracht wel een hele mooie discussie op gang. Dus we zijn ook echt budgetten aan het schuiven nu. En de dashboards dienen nu als basis voor ons jaarplan. Op basis van targets en met behulp van data plannen maken, daar kijk ik erg naar uit.”
“Voorheen was het soms best moeilijk om mensen te houden aan afspraken, omdat we de data niet op orde hadden. Want ja, dan kan je zeggen: ‘volgens mij hebben we het wel goed gedaan.’ Maar op basis waarvan?”
Samenwerken met andere goede doelen
Sanne heeft ook contact met andere goede doelen door middel van verschillende initiatieven. Zo was ze ook aanwezig bij de managers bijeenkomst van Data Inside.
“We hebben wel echt een leuke club met goede doelen bij elkaar, waar we veel van elkaar kunnen leren. Het helpt dan ook dat je allemaal bij Data Inside zit.”
“Onder andere gaan we focussen op behoud. Dus echt verdiepen in die uitstroom: waar zit het in? Waar migreren mensen naartoe?”
Plannen voor de komende tijd
Aidsfonds is volop bezig om hun fondsenwerving steeds meer datagedreven te maken en heeft al veel plannen voor de komende tijd.
“Onder andere gaan we focussen op behoud. Dus echt verdiepen in die uitstroom: waar zit het in? Waar migreren mensen naartoe? Vinden we dat oké of willen we daar andere bewegingen in zien? Daarom word ik ook heel blij van de migratietool, waarin je echt van segment op segment kunt kijken waar mensen naartoe migreren.”
“Er is een ontzettende drive in het team. Maar dat geeft ook veel druk, omdat je denkt dat het allemaal belangrijk is. Hoe maak je dan je keuzes?”
Keuzes maken
Bij veel nieuwe plannen kan het werk je soms ook overspoelen. Daarom gaat het Aidsfonds de migratietool ook gebruiken om prioriteiten per taak te stellen, zodat je gerichter keuzes kunt maken wat je wel en niet kunt doen.
“Er is een ontzettende drive in het team. Maar dat geeft ook veel druk, omdat je denkt dat het allemaal belangrijk is. Hoe maak je dan je keuzes? Vooral als er een tegenslag is, helpt het om aan elke taak een prioriteit te stellen. Daar kan de migratietool fijn bij helpen, bijvoorbeeld als je ziet waar mensen het hardst uitstromen.”
“Ik denk dat we heel veel goede dingen doen, maar tegelijk wisten we dat tot nu toe niet zeker omdat het toch een beetje op ervaring en onderbuikgevoel is.”
En eigenlijk is dat niet iets waar je op wilt varen, want je wilt het geld van donateurs goed besteden.
“Het is fijn dat we nu meer op basis van data kunnen gaan sturen. Het is immers heel waardevol geld waarmee je keuzes moet maken.”
“Het is fijn dat we nu op meer basis van data kunnen gaan sturen. Het is immers heel waardevol geld waarmee je keuzes moet maken. Het voelt echt anders als je weet dat het geld van iemand anders is. Met meer data kunnen we duidelijkere keuzes maken en sturen op de activiteiten die echt iets opleveren.”
Donor Journeys
Het wordt onder organisaties ook steeds populairder om te kijken naar donor journeys. Ook bij het Aidsfonds willen ze hier stappen in zetten met onder andere de hierboven genoemde migratietool.
“Elke maand of elk kwartaal wil je gewoon kijken: wat gebeurt er nou? Welke contactmomenten scoren goed, welke scoren minder? Waar vallen mensen harder uit dan normaal? Het is belangrijk om niet iets live te zetten en het vervolgens los te laten, maar eigenlijk moet dat een continu proces zijn. Daar willen we onszelf steeds verder in ontwikkelen.”
Benieuwd hoe jij de migratiepagina’s uit het algemeen dashboard kan gebruiken om je fondsenwervende programma’s te versterken? Neem dan gerust contact op met Margriet, ze helpt je graag op weg.
Nog geen klant van Data Inside en benieuwd wat de dashboards voor jou kunnen betekenen?
Neem vrijblijvend contact op met Joost, we denken graag met je mee.