Het nieuwe jaar is begonnen. Plannen voor 2025 zijn (zo goed als) rond en de doelstellingen zijn in beeld. En? Heb je datagedreven werken hier al een rol in gegeven? Door data goed te verzamelen, schoon te houden én slim te gebruiken, kun je als goed doel niet alleen beter aansluiten bij de wensen van je donateurs, maar ook je fondsenwervende programma’s aanzienlijk versterken. Waarom en hoe lees je verder in deze blog.
Data is belangrijker dan ooit
Giften werven lukt het best als je precies weet wat jouw donateurs willen en hoe je daarop inspeelt. Dat begint met data: wie zijn je donateurs? Welke communicatie raakt hen? Wat werkt wel en wat werkt niet? Die informatie is cruciaal voor fondsenwervend succes. Maar dat niet alleen: data opent ook de deur naar technologische ontwikkelingen zoals kunstmatige intelligentie (AI). Wie nu investeert in een datagedreven aanpak, plukt daar de komende jaren de vruchten van.
De belangrijkste stappen in datagedreven werken
Maar hoe pak je dat aan? En waar moet je beginnen? We nemen de belangrijkste stappen in datagedreven werken door.
1. Verzamelen: weet wat je nodig hebt
Elke fondsenwerver kent de verleiding om zoveel mogelijk informatie te verzamelen. Maar meer data is niet altijd betere data. Vraag jezelf af: wat heb ik écht nodig om mijn donateurs beter te begrijpen?
Denk bijvoorbeeld aan basisgegevens zoals contactinformatie, maar ook gedragsdata zoals donatiegeschiedenis en voorkeuren. Cruciaal is om bij elke campagne bewust na te denken over welke data waarde toevoegt aan je doelstellingen.
Tip: Betrek je hele team bij dit proces. Van marketing tot administratie, iedereen moet begrijpen welke data essentieel is en waarom. Elke campagne biedt nieuwe kansen om waardevolle data te verzamelen.
2. Schoonhouden: van chaos naar controle
Verouderde data doet meer kwaad dan goed. Denk aan dubbele donateurs in je systeem, oude e-mailadressen of onvolledige informatie. Het opschonen van je database klinkt misschien als een klus voor de lange baan, maar het is onmisbaar als je effectief wilt werken.
Laat 2025 het jaar zijn waarin je de eerste slag slaat in het schoon maken én houden van je data. Hoe beter je data georganiseerd is, hoe makkelijker het wordt om er inzichten uit te halen. Bovendien bespaar je kostbare tijd en voorkom je veel frustratie.
3. Gebruiken: zet je data aan het werk
Data verzamelen en organiseren is pas de eerste stap. Het echte verschil maak je door data daadwerkelijk te gebruiken. Analyseer patronen in donatiegedrag, ontdek wat werkt (en wat niet) en stuur bij waar nodig. Ook voor de toekomst biedt data kansen. Met nieuwe technologieën zoals AI wordt het steeds makkelijker om data om te zetten in concrete inzichten, gepersonaliseerde donateursreizen te creëren, effectievere campagnes te lanceren en je impact te meten. Maar zonder goed verzamelde en onderhouden data kun je al deze kansen niet benutten.
Het MDL Fonds zag haar responspercentage groeien van 1 naar 11% door een datagedreven donor journey te implementeren: Je leest het hier. Wat kan jouw organisatie bereiken met dezelfde aanpak?
Samen aan de slag met data
Hoe eerder je begint met het verzamelen, organiseren en benutten van data, hoe beter je voorbereid bent op de uitdagingen en kansen van morgen. Benieuwd hoe jouw organisatie meer uit data kan halen? Neem gerust eens vrijblijvend contact op met Joost.
We helpen je graag bij het creëren van data inzichten en het ontwikkelen van een datastrategie die past bij jouw doelen en ambities. Samen zorgen we ervoor dat je data écht voor je gaat werken.
Vragen of nieuwsgierig naar meer? Neem gerust contact op met Joost Bakker