+31(0) 38 426 84 60
info@datainside.nl
  • Diensten
    • Methode
      • Verkenningsfase
      • Bouw- en implementatiefase
      • Leer- en testfase
      • Veranker het leren
    • Inzichten via dashboards
      • Dashboards
      • Analyses
      • Doelgroepprofielen
    • Campagneondersteuning
    • Training, begeleiding en detachering
    • Benchmark en markttrends
  • Over ons
    • Wie zijn we
    • Data Inside team
    • Onze klanten
    • Kennisnetwerk
      • Introductie
      • Kennispartners
        • Nassau
        • Trybes
        • Christal
        • Mailtraffic
      • Adviesteam
        • Jacqueline Brens
        • Patrick van Roest
        • Egbert van Put
        • Mark van Hemert
    • Vacatures
  • Nieuws
    • Blogs
    • Ontvang de Nieuwsbrief
  • Events
  • Contact

Donateurs werven via direct mail in een veranderende markt

Posted on 29 oktober 2024

Direct mail is al jarenlang een belangrijk kanaal voor goede doelen. Maar de markt verandert. Het aantal actieve donateurs daalt, net als de inkomsten uit losse giften. Hoe zet je direct mail – te midden van al die veranderingen – optimaal in als wervend kanaal? Kun je beter op het reactiveren van passieve donateurs sturen of doe je er goed aan om nieuwe donateurs te werven?

Wat speelt er in de markt?

De afgelopen jaren kwam zo’n kwart van de fondsenwervende inkomsten uit direct mail. Maar de markt verandert. Het aantal actieve donateurs neemt ieder jaar af. Ook de inkomsten uit losse giften dalen, doordat het aantal losse giften harder daalt dan dat de gemiddelde giftwaarde stijgt. Daarnaast worden privacyregels steeds strenger, waardoor het bewaren van persoonsgegevens en het opvolgen van giften beperkter is geworden.

Bron: Het Markttrends Dashboard van Data Inside

Direct mail als wervend kanaal

Bij de meeste organisaties wordt direct mail gebruikt om de warme achterban te informeren over de impact van hun gift via nieuwsbrieven en/of magazines. Daarnaast worden er (extra) giften gevraagd. Hiermee ligt de focus vooral op de huidige achterban. Direct mail kan echter ook goed ingezet worden als wervend kanaal: het creëren van nieuwe instroom van donateurs (werving) en het opnieuw binden van uitgestroomde donateurs (reactivatie).

Reactivatie via direct mail

In onderstaande afbeelding is te zien wat in de afgelopen drie jaar de gemiddelde reactivatie respons in de markt was. Je ziet: hoe langer geleden de laatste gift van de donateur, hoe lager het reactivatie percentage. Reactiveer dus als de donateur nog lauw is! Dit levert je bijna een dubbel zo hoge respons op.

Afbeelding Bron: Het Markttrends Dashboard van Data Inside

Stel dat je reactivatiemailingen gemiddeld een respons van 2 procent opleveren. En bij nieuwe werving via direct mail haal je gemiddeld 1 procent respons. Voor de werving van nieuwe donateurs moet je dan dubbel zoveel mailpacks versturen om 1 donateur te activeren ten opzichte van reactivatie. Als een mailpack 80 cent per stuk kost, kost het reactiveren van één donateur 40 euro, waar een nieuwe donateur werven 80 euro kost. Reactivatie is dus goedkoper, warmer én minder beperkt door (privacy)regels. Dat maakt reactivatie een onmisbaar onderdeel van ieder DM-programma.

Afbeelding Bron: Het Markttrends Dashboard van Data Inside

Nieuwe instroom via direct mail

Natuurlijk leent direct mail zich ook voor de werving van nieuwe donateurs. Het huren van NAW-adressen is tegenwoordig wat moeilijker, maar adressen zonder naam zijn nog wel te huur. De respons van AW-adressen ligt vaak iets lager dan bij NAW-adressen, maar de adreskosten liggen vaak ook iets lager. Ook insertmailingen zijn weer interessant, vooral dankzij de komst van Mijn eenmalige gift, waarmee je de persoonsgegevens én toestemming van de donateur meteen bij de gift kunt ontvangen. De respons ligt vaak iets lager dan bij prospectmailingen, maar je betaalt dan weer geen adres- en portokosten.

Kortom

Direct mail blijft een krachtig instrument voor fondsenwervers, ondanks de veranderende markt. Reactivatie van passieve donateurs kan effectiever en goedkoper zijn dan de werving van nieuwe donateurs. Maar om je achterban stabiel te houden, is ook nieuwe instroom onmisbaar. Kies daarom voor een gebalanceerde aanpak. Begin met het analyseren van je huidige donateursbestand en bepaal wie je kunt reactiveren. Overweeg daarnaast een slimme inzet van AW- of insertmailingen. Op deze manier zet je direct mail optimaal in om donateurs te werven.

 Tips
  • Maak reactivatie een standaard onderdeel van je DM-programma, zodat je in ieder geval jaarlijks reactiveert.
  • Zorg voor een sterk reactivatie- en wervingsmailpack: onderwerp, urgentie, timing, vormgeving, lengte van de tekst én een gadget spelen een belangrijke rol in de hoogte van je respons.
  • Duik in de data voordat je reactiveert: kijk naar herkomstkanalen en gedrag in het verleden en pas eventueel scoremodellen toe om je selectie te verfijnen.
  • Heb je passieve relaties die langer dan 5 jaar geleden hun laatste gift gaven? Ook deze kun je aanschrijven als ‘Aan de bewoners van <adres>’.
  • Het succes van werving en reactivatie wordt ook bepaald door je opvolging: denk vooraf al uit hoe je gereactiveerde of geworven donateurs opvolgt, zodat ze in een logische journey terechtkomen en niet meteen weer uitstromen.
  • Testen, testen en nog eens testen: wees niet bang om binnen je DM-programma verschillende dingen uit te proberen. Daarmee krijg je belangrijke antwoorden, die je kunt gebruiken om je programma en aanpak steeds verder te versterken.

Vragen hierover? Mail gerust naar

info@datainside.nl

Bekijk ook onze andere blogs

Succesvol migreren naar een nieuw CRM-systeem: 8 tips uit de praktijk

Versterk je F2F-programma dankzij data

Hoe data je telemarketing versterkt

Hoe je data gebruikt als de sleutel tot succesvolle fondsenwerving in 2025

Vorig bericht
Nieuw onderzoek van Luca
Volgend bericht
Leer de oprichters van Data Inside kennen

Recente berichten

  • Succesvol migreren naar een nieuw CRM-systeem: 8 tips uit de praktijk 16 juni 2025
  • Versterk je F2F-programma dankzij data 4 juni 2025
  • Hoe data je telemarketing versterkt 5 februari 2025
  • Hoe je data gebruikt als de sleutel tot succesvolle fondsenwerving in 2025 16 januari 2025
  • Van 1% naar 11% respons dankzij datagedreven donor journeys? Het MDL Fonds deed het! 9 januari 2025

Categorieën

  • Klantochtenden (5)
  • Nieuws (51)
  • Workshops / seminars / beurzen (12)

Betere keuzes

Data Inside helpt je om betere keuzes te maken. Dat doen we door jouw campagnes met behulp van data efficiënter te maken. Daarvoor leveren we een aantal diensten zoals dashboards en maatwerk waarbij je via enkele muisklikken inzichten in de effectiviteit van je fondsenwerving krijgt. Samen met ons ervaren adviesteam en vooraanstaande kennispartners, vertalen we de inzichten naar structurele verbeteringen.

Het laatste nieuws

  • Succesvol migreren naar een nieuw CRM-systeem: 8 tips uit de praktijk
  • Versterk je F2F-programma dankzij data
  • Hoe data je telemarketing versterkt
  • Hoe je data gebruikt als de sleutel tot succesvolle fondsenwerving in 2025
  • Van 1% naar 11% respons dankzij datagedreven donor journeys? Het MDL Fonds deed het!

Contact met ons opnemen

info@datainside.nl
+31(0) 38 426 84 60
Zuiderzeelaan 35, 8017 JV Zwolle
Logo Data Inside

© 2024 Data Inside | Zuiderzeelaan 35, 8017 JV Zwolle | (038) 4268460

  • Home
  • Privacy statement
  • Algemene voorwaarden
  • FAQ
  • Contact