December is voor veel goede doelen de drukste maand van het jaar. Alle eindejaarscampagnes moeten de deur uit, de begrotingen moeten worden gehaald en het voelt alsof er nooit genoeg tijd is. Hoe zit het eigenlijk met die ‘decemberpiek’? Wij doken in de data van ons markttrends dashboard en namen de laatste maand van het jaar eens goed onder de loep.
Over het markttrends dashboard
Op ons markttrends dashboard zijn bijna 50 organisaties aangesloten. Samen hebben zij een achterban van meer dan 2,8 miljoen actieve donateurs (personen die in de afgelopen 12 maanden een gift hebben gedaan). Deze uitgebreide dataset (exclusief nalatenschappen) biedt waardevolle inzichten in donatiegedrag en trends over de afgelopen jaren.
Afbeelding bron: Het Markttrends Dashboard van Data Inside
Inkomsten in december
Van alle jaarlijkse inkomsten bij goede doelen komt zo’n 14 tot 15 procent binnen in de maand december. Dit is al indrukwekkend, maar als we specifiek naar de inkomsten uit losse giften kijken, zien we dat het aandeel nog groter is: ongeveer een kwart(!) van alle inkomsten uit losse giften komt in december binnen.
Afbeelding bron: Het Markttrends Dashboard van Data Inside
Het gaat daarbij vooral om giften via direct mail en e-mail/online campagnes. Andere kanalen laten een ander patroon zien: inkomsten uit telemarketing pieken bijvoorbeeld vaak in de zomer, terwijl inkomsten uit F2F en evenementen niet echt vaste piekmomenten hebben.
Meer giften en hogere bedragen
De groei in december komt voornamelijk door méér giften, maar de bedragen liggen in deze maand ook hoger. In december ligt het aantal losse giften ruim twee keer hoger dan in een gemiddelde andere maand. Ook de gemiddelde gift stijgt mee: deze neemt in november al toe en ligt in december ongeveer 1,5 keer hoger dan in andere maanden.
Afbeelding bron: Het Markttrends Dashboard van Data Inside
Verschillen tussen sectoren
We zien ook verschillen in de mate van de decemberpiek tussen de diverse sectoren:
- Gezondheidsfondsen ervaren eerder een ‘eindejaarspiek’ dan een piek in alleen de maand december. Vanaf december is een stijging in het aantal giften zichtbaar, maar deze toename zet ook nog door in januari en soms zelfs in februari. Ten opzichte van de andere sectoren is de stijging van het aantal giften in december niet het hoogst. Hetzelfde geldt voor de gemiddelde losse gift: deze is in december duidelijk hoger dan in andere maanden, maar de stijging is minder sterk vergeleken met andere sectoren.
- Organisaties die zich inzetten voor internationale hulp en mensenrechten laten een duidelijke decemberpiek zien. Deze begint zelfs vaak al in november en zet verder door in december. Zowel het aantal giften als de gemiddelde gift stijgen in deze periode. Wel is de decemberpiek in deze sector minder uitzonderlijk, omdat er door het jaar heen ook al verschillende pieken te zien zijn door noodhulpacties.
- Natuur-, milieu- en dierenorganisaties tonen een vergelijkbare stijging in het aantal losse giften als de internationale hulp en mensenrechten sector. In 2023 steeg in deze sector de gemiddelde gift in december procentueel gezien zelfs het sterkst ten opzichte van de andere sectoren.
- In de sector religie en levensbeschouwing is misschien wel de meest uitgesproken decemberpiek zichtbaar: het aantal giften is door het jaar heen stabiel, maar lag bijvoorbeeld in december 2023 bijna 3 keer hoger dan in de andere maanden dat jaar! Ook de gemiddelde gift stijgt in december, maar niet zo extreem als het aantal giften.
- Ook bij welzijnsorganisaties zien we een flinke toename in het aantal giften in december. In 2023 lag dit aantal ruim 2,5 keer hoger dan in de andere maanden van dat jaar. Ook de gemiddelde gift stijgt in december. Opvallend is dat het giftbedrag vaak ook in januari nog wat hoger ligt dan gemiddeld, voordat deze in februari weer op het normale niveau zit.
Zo benut je de decemberkansen
De data laat duidelijk zien dat december een cruciale maand is voor fondsenwerving. Meer mensen zijn bereid te geven, en de gemiddelde gift ligt een stuk hoger dan in de rest van het jaar. Benut deze kansen met een sterke eindejaarscampagne, die urgent en persoonlijk is. Schrijf niet alleen je actieve achterban aan, maar maak ook een sterk reactivatieplan voor donateurs die afgehaakt zijn: dit is hét moment om ze te vragen weer mee te doen. Maak in je aanpak gebruik van meerdere kanalen: zowel direct mail als de online kanalen presteren goed in december. Maar ook ná december kun je inspelen op de decemberpiek: bedank je donateurs die gegeven hebben, geef ze een follow-up én evalueer je eindejaarscampagne om zo meteen in beeld te hebben wat je volgend jaar anders wilt doen.
Wil je meer weten over markttrends of hoe jouw organisatie optimaal kan inspelen op de decemberpiek?
Data Inside helpt je graag met inzicht in marktdata, zodat jij je fondsenwervende strategie naar een (nog) hoger niveau kunt tillen. We staan altijd voor je klaar met een vrijblijvend gesprek of een gratis demo van onze dashboards.
Neem gerust contact op met Joost Bakker via joost@datainside.nl