Bij ons event van afgelopen maand met hoofd fondsenwervers en managers kwam een ding sterk naar voren: Het kost tijd om als team echt datagedreven te worden! Dit zeggen we niet om je te ontmoedigen, maar juist te bemoedigen. Want ondanks de investering, gaat het uiteindelijk juist tijdswinst opleveren. Met drie inzichten leggen we je uit waarom dit tijd kost en geven we je meteen tips mee om hierop in te spelen.
Vertrouwen op je cijfers kost tijd
Vooral als je gewend bent aan boekhoudpakketten, kan het moeilijk zijn om te vertrouwen op je cijfers wanneer er verschillen zijn tussen verschillende kanalen. Daarom is het belangrijk te benadrukken dat de dashboards geen boekhoudsystemen zijn, maar marketingtools. Voor marketing zijn kleine verschillen in cijfers meestal niet van groot belang, terwijl ze dat voor boekhouding wel kunnen zijn. Het vergt tijd om te leren wanneer een verschil significant is en actie vereist, en wanneer het verwaarloosbaar is. Wanneer je grote verschillen ziet, is het belangrijk om te achterhalen waar dat aan ligt. Cijfers liegen namelijk niet, maar een foutje in het CRM kan bijvoorbeeld wel voor problemen zorgen, dus dubbelchecken is essentieel.
Maar als het om kleine verschillen gaat kan je er alsnog op vertrouwen dat je je aanpak erop kan baseren.
Kloppen je cijfers niet? We kijken graag met je mee!
Cijfers kunnen overweldigend zijn
Het is een feit: dashboards bevatten veel cijfers, en dat kan overweldigend zijn. De ene persoon in het team pakt het sneller op dan de andere, en dat vergt oefening.
Is het heel nieuw voor je, begin dan bij de eerste 1 tot 3 pagina’s. Hoe dieper je in de dashboards duikt, hoe meer en specifiekere cijfers je tegenkomt. Om datagedreven te werken hoe je hoeft echt niet in de aller diepste pagina’s van het dashboard te duiken. Vaak kun je uit de eerste pagina’s ook al heel veel inzichten halen.
En je hoeft het natuurlijk ook niet alleen te doen. Door coaching, training en onze webinars helpen we je graag, zodat de cijfers je niet overspoelen maar jij de controle hebt over de cijfers.
Zo hebben we elke maand een vragenuurtje (2e maandag van de maand, 14.00 uur) waar je al je vragen kunt stellen en kunt leren van anderen.
Of houd onze eventpagina voor interessante webinars!
Een nieuwe routine kost tijd, en zeker een nieuwe mindset
Een nieuwe routine aanleren kost tijd. Zo heeft Wakker Dier een fijne routine waarbij ze elke ochtend starten met het kijken naar hun cijfers. Maar het gaat niet alleen om het creëren van een nieuwe routine. Het gaat ook om het ontwikkelen van een nieuwe mindset. Het is belangrijk dat alle betrokkenen worden meegenomen, van het bestuur tot aan de junior fondsenwerver.
TIP: Gebruik bijvoorbeeld elk maandoverleg om met het hele team naar de data te kijken (bijvoorbeeld de KPI-pagina). Zo zorg je ervoor dat iedereen dezelfde kant op kijkt en dat het bij iedereen gaat ‘leven’. Daarnaast is het belangrijk dat iedereen er een bepaalde verantwoordelijkheid voor voelt. Bij de MAF merkten ze dat dit enorm hielp om iedereen mee te krijgen in het datagedreven werken. Maak mensen op verschillende plekken in de organisatie eigenaar van een KPI. Laat hen, bijvoorbeeld met behulp van het dashboard, hierover het team geregeld informeren. Door het eigenaarschap gaat de data meer leven.
Zo heeft VluchtelingWerk Nederland de ‘datasnack’ geïntroduceerd. Eén keer in de week presenteert iemand een kwartiertje iets aan het hele team vanuit de data, en dan hebben ze koffie met wat lekkers erbij.