+31(0) 38 426 84 60
info@datainside.nl
  • Diensten
    • Methode
      • Verkenningsfase
      • Bouw- en implementatiefase
      • Leer- en testfase
      • Veranker het leren
    • Inzichten via dashboards
      • Dashboards
      • Analyses
      • Doelgroepprofielen
    • Campagneondersteuning
    • Training, begeleiding en detachering
    • Benchmark en markttrends
  • Over ons
    • Wie zijn we
    • Data Inside team
    • Onze klanten
    • Kennisnetwerk
      • Introductie
      • Kennispartners
        • Nassau
        • Trybes
        • Christal
        • Mailtraffic
      • Adviesteam
        • Jacqueline Brens
        • Patrick van Roest
        • Egbert van Put
        • Mark van Hemert
    • Vacatures
  • Nieuws
    • Blogs
    • Ontvang de Nieuwsbrief
  • Events
  • Contact

Datagedreven worden kost tijd

Posted on 12 juni 2024

Bij ons event van afgelopen maand met hoofd fondsenwervers en managers kwam een ding sterk naar voren: Het kost tijd om als team echt datagedreven te worden! Dit zeggen we niet om je te ontmoedigen, maar juist te bemoedigen. Want ondanks de investering, gaat het uiteindelijk juist tijdswinst opleveren. Met drie inzichten leggen we je uit waarom dit tijd kost en geven we je meteen tips mee om hierop in te spelen. 

Vertrouwen op je cijfers kost tijd

Vooral als je gewend bent aan boekhoudpakketten, kan het moeilijk zijn om te vertrouwen op je cijfers wanneer er verschillen zijn tussen verschillende kanalen. Daarom is het belangrijk te benadrukken dat de dashboards geen boekhoudsystemen zijn, maar marketingtools. Voor marketing zijn kleine verschillen in cijfers meestal niet van groot belang, terwijl ze dat voor boekhouding wel kunnen zijn. Het vergt tijd om te leren wanneer een verschil significant is en actie vereist, en wanneer het verwaarloosbaar is. Wanneer je grote verschillen ziet, is het belangrijk om te achterhalen waar dat aan ligt. Cijfers liegen namelijk niet, maar een foutje in het CRM kan bijvoorbeeld wel voor problemen zorgen, dus dubbelchecken is essentieel. 

Maar als het om kleine verschillen gaat kan je er alsnog op vertrouwen dat je je aanpak erop kan baseren. 

Kloppen je cijfers niet? We kijken graag met je mee!

Cijfers kunnen overweldigend zijn

Het is een feit: dashboards bevatten veel cijfers, en dat kan overweldigend zijn. De ene persoon in het team pakt het sneller op dan de andere, en dat vergt oefening.
Is het heel nieuw voor je, begin dan bij de eerste 1 tot 3 pagina’s. Hoe dieper je in de dashboards duikt, hoe meer en specifiekere cijfers je tegenkomt. Om datagedreven te werken hoe je hoeft echt niet in de aller diepste pagina’s van het dashboard te duiken. Vaak kun je uit de eerste pagina’s ook al heel veel inzichten halen.  

En je hoeft het natuurlijk ook niet alleen te doen. Door coaching, training en onze webinars helpen we je graag, zodat de cijfers je niet overspoelen maar jij de controle hebt over de cijfers.

Zo hebben we elke maand een vragenuurtje (2e maandag van de maand, 14.00 uur) waar je al je vragen kunt stellen en kunt leren van anderen.
Of houd onze eventpagina voor interessante webinars!

Een nieuwe routine kost tijd, en zeker een nieuwe mindset

Een nieuwe routine aanleren kost tijd. Zo heeft Wakker Dier een fijne routine waarbij ze elke ochtend starten met het kijken naar hun cijfers. Maar het gaat niet alleen om het creëren van een nieuwe routine. Het gaat ook om het ontwikkelen van een nieuwe mindset. Het is belangrijk dat alle betrokkenen worden meegenomen, van het bestuur tot aan de junior fondsenwerver.  

TIP: Gebruik bijvoorbeeld elk maandoverleg om met het hele team naar de data te kijken (bijvoorbeeld de KPI-pagina). Zo zorg je ervoor dat iedereen dezelfde kant op kijkt en dat het bij iedereen gaat ‘leven’. Daarnaast is het belangrijk dat iedereen er een bepaalde verantwoordelijkheid voor voelt. Bij de MAF merkten ze dat dit enorm hielp om iedereen mee te krijgen in het datagedreven werken. Maak mensen op verschillende plekken in de organisatie eigenaar van een KPI. Laat hen, bijvoorbeeld met behulp van het dashboard, hierover het team geregeld informeren. Door het eigenaarschap gaat de data meer leven. 

Zo heeft VluchtelingWerk Nederland de ‘datasnack’ geïntroduceerd. Eén keer in de week presenteert iemand een kwartiertje iets aan het hele team vanuit de data, en dan hebben ze koffie met wat lekkers erbij. 

Wees creatief, en maak het vooral leuk voor jezelf! Hoe ga jij dit aanpakken? 

Lees meer

Succesvol migreren naar een nieuw CRM-systeem: 8 tips uit de praktijk

1 week geleden

Versterk je F2F-programma dankzij data

3 weken geleden

Hoe data je telemarketing versterkt

5 maanden geleden

Hoe je data gebruikt als de sleutel tot succesvolle fondsenwerving in 2025

5 maanden geleden
[/vc_column][/vc_row]
Vorig bericht
Koffie met Mark van Hemert
Volgend bericht
Nieuw onderzoek van Debora Eijgenraam-Rijneveld

Recente berichten

  • Succesvol migreren naar een nieuw CRM-systeem: 8 tips uit de praktijk 16 juni 2025
  • Versterk je F2F-programma dankzij data 4 juni 2025
  • Hoe data je telemarketing versterkt 5 februari 2025
  • Hoe je data gebruikt als de sleutel tot succesvolle fondsenwerving in 2025 16 januari 2025
  • Van 1% naar 11% respons dankzij datagedreven donor journeys? Het MDL Fonds deed het! 9 januari 2025

Categorieën

  • Klantochtenden (5)
  • Nieuws (51)
  • Workshops / seminars / beurzen (12)

Betere keuzes

Data Inside helpt je om betere keuzes te maken. Dat doen we door jouw campagnes met behulp van data efficiënter te maken. Daarvoor leveren we een aantal diensten zoals dashboards en maatwerk waarbij je via enkele muisklikken inzichten in de effectiviteit van je fondsenwerving krijgt. Samen met ons ervaren adviesteam en vooraanstaande kennispartners, vertalen we de inzichten naar structurele verbeteringen.

Het laatste nieuws

  • Succesvol migreren naar een nieuw CRM-systeem: 8 tips uit de praktijk
  • Versterk je F2F-programma dankzij data
  • Hoe data je telemarketing versterkt
  • Hoe je data gebruikt als de sleutel tot succesvolle fondsenwerving in 2025
  • Van 1% naar 11% respons dankzij datagedreven donor journeys? Het MDL Fonds deed het!

Contact met ons opnemen

info@datainside.nl
+31(0) 38 426 84 60
Zuiderzeelaan 35, 8017 JV Zwolle
Logo Data Inside

© 2024 Data Inside | Zuiderzeelaan 35, 8017 JV Zwolle | (038) 4268460

  • Home
  • Privacy statement
  • Algemene voorwaarden
  • FAQ
  • Contact