Aansluiting op analyseplatform Bartjens.

Ons analyseplatform draagt de naam van de Zwolse wiskundige Willem Bartjens die in de 17e eeuw in Nederland vooral bekend werd door zijn rekenboek “De Cijfferinghe van Mr. Willem Bartjens”. Bartjens ontwikkelde een voor zijn tijd volledig nieuwe rekenmethode. Nog steeds gebruikt men de uitdrukking ‘volgens Bartjens’.

Ons analyseplatform is een ‘onzichtbare’ stap die een wereld naar ongekende mogelijkheden opent.

Dit zijn de redenen waarom we werken met een analyseplatform:

Rapportage-gereed

Alle data zit al in mijn CRM systeem, dan kan ik daar toch rechtstreeks een dashboard op draaien? Dit klinkt eenvoudig, maar kenners weten inmiddels beter. Datastructuren van CRM-systemen bestaan uit vele honderden velden, zijn complex en niet ontworpen om te ontsluiten in dashboards. Bijvoorbeeld, als je een machtiging afsluit omdat je via een TM-campagne een nieuwe (hogere) machtiging opvoert, telt deze dan mee in je uitstroomrapportage? Hopelijk niet, want dit is echt een voorbeeld van upgrading. De data moet dus eerst rapportage-gereed gemaakt worden.

Trends in kaart brengen

Wil jij ook weten wat jouw (fondsenwervende) prestaties van je organisatie zijn t.o.v. voorgaande jaren? Wil je weten hoe de gemiddelde gift zich ontwikkelt? Of hoe donateurs door de segmenten heen migreren? Dit zijn voorbeelden van vraagstukken die niet kunnen vanuit een CRM-systeem. In een CRM-systeem wordt alle data overschreven en slechts sommige velden worden gelogd. In ons analyseplatform ‘onthouden’ we iedere dag opnieuw hoe de data van gisteren er uit zag. Dit stelt je bijvoorbeeld in staat in te zien hoe jouw relatiebestand zich gedurende het jaar ontwikkelt.

Retroactief programmeren

Oneindig vergelijken en analyseren, zelfs als je vandaag je hele segmentering hebt aangepast? Het kan! In ons analyseplatform is het mogelijk om alle veranderingen over alle voorgaande jaren terug te rekenen. Retroactief programmeren noemen we dat. Het is alsof je jouw nieuwe indeling van segmenten al tien jaar had. Zo helpen we je om echt betere beslissingen te maken!

Benchmarken

Benieuwd of een uitstroom van 5% per jaar veel of weinig is? Alle klanten die we bedienen brengen we (anoniem en met toestemming) onder in onze benchmarkdatabase. Zo zijn de prestaties van de markt eenvoudig te vergelijken met jouw cijfers.

Onbeperkt analyseren en scores berekenen?

Ons analyseplatform is zo ingericht dat een data-analist iedere denkbare analyse kan uitvoeren. Aggregeren, splitsen, data omvormen, scores berekenen, verbanden leggen, voorspellen, etc. Dankzij de juiste datastructuur en diverse analysesoftware is meer mogelijk dan je denkt.

Koppelen met huishoudinformatie uit andere databronnen

Via ons analyseplatform verbinden wij de data uit jouw systeem met een rijke dataset op huishoudniveau. Denk aan persona’s, socio-demografische en socio-economische kenmerken, media interesses, informatie over woning, koopgedrag, betalingsbereidheid en gedrag binnen de charitatieve markt. Ineens zie je dat je een groep met een bepaald profiel toch echt anders moet gaan bedienen.

Meer databronnen

Een alles-in-1 CRM-systeem zou mooi zijn. De praktijk laat echter zien dat er veel andere databronnen nodig blijven. Google Analytics, e-mailpakketten, collectebestanden, etc. Het liefst bundel je alle informatie, zodat je bijvoorbeeld kan zien dat die ene donateur al 5 keer een pagina op je website heeft bekeken en daarna pas een gift deed via de acceptgiro van een mailing. Binnen ons analyseplatform bundelen we desgewenst al jouw data en koppelen die zoveel mogelijk aan unieke donateurs. Dan weet je past echt hoe jouw donateur zich gedraagt.