Goede doelen maken zich zorgen. Als de acceptgiro in 2023 weg is, hoe gaan mensen dan nog doneren? Doemdenkers zien het einde van een tijdperk naderbij komen. Anderen verwachten toch minstens een terugloop in de opbrengsten van mailings. Onderzoek van Data Inside wijst iets anders uit. Misschien neemt de respons van direct mailings juist wel toe. Dat zit zo.
Twee functies
De acceptgiro heeft twee functies bij direct mailings. De eerste functie is de functie ‘van vroeger’. Je vulde de acceptgiro in, stak hem in een envelop en ging ermee naar de brievenbus. Dat doen alleen de oudere donateurs nog, grofweg met een leeftijd boven 75 jaar. Het is ook maar een kleine groep, ongeveer 30% van alle donateurs die losse giften overmaken. De échte functie van de acceptgiro is voor veel donateurs dus al verdwenen.
Alleen nog een reminder
De tweede functie van de acceptgiro is de reminderfunctie. Zie je een acceptgiro, dan weet je (onbewust) direct: van mij wordt verwacht dat ik nu iets moet betalen. Vervolgens gebruiken steeds meer mensen de QR-code die erbij staat. Of ze openen internetbankieren om een donatie te doen.
Misschien wel méér respons?
De één wil betalen met een QR-code, de ander wil duidelijke instructies voor internetbankieren en soms wil een donateur een ouderwetse bon. De sleutel tot succes zit in het daarop aansluiten. Uit testresultaten van Data Inside blijkt dat als je in de mailing met de gewenste betaalwijze van de donateur mee verandert, soms juist vaker wordt gedoneerd. Als we alle donateurs op maat bedienen, passend bij hun betaalwijze, zien we dat de respons zelfs tot zo’n 12% hoger is dan als we iedereen op dezelfde manier benaderen. Dit geeft vertrouwen om volgend jaar het responsniveau van de acceptgiro te behouden. Misschien zijn we in de toekomst zelfs op weg naar meer respons dan met de acceptgiro. Hoera, de acceptgiro verdwijnt!